تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن

تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای دیجیتال و فضای مجازی در سال ۲۰۱۹

در ابتدا قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنیم اسلایدر تصاویر زیر را با دقت مشاهده کنید تا هم از موضوعات کلی این مقاله آگاهی بیشتری پیدا کنید و هم خلاصه‌ای از تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای دیجیتال و فضای مجازی در سال ۲۰۱۹ را در یک نگاه مشاهده کنید.

عصر مجازی | vasco

آمار اینترنت و اسرار شگفت‌انگیز از دنیای دیجیتال

طبق گزارشات جهانی به‌دست‌آمده از وضعیت دنیای دیجیتال و کاربرانی که در حال استفاده از آن‌ها هستند از ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ به بعد در هرروز یک‌میلیون کاربر به کاربران اینترنتی در جهان افزوده می‌شود. این روند افزایشی بخصوص در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است که این تغییرات تنها در تعداد کاربران اینترنتی محدود نمی‌شود بلکه به تغییرات نحوه رفتار کاربران نیز اشاره می‌شود.

در مقاله تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن به مطالعه آمار و ارقام برخی از موارد مختلف مانند نفوذ جهانی اینترنت، تعداد کاربران اینترنت، سرعت اینترنت در مکان‌های مختلف دنیا، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دنیا، آمار و ارقام هر یک از پلت فرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وضعیت تجارت الکترونیک و میزان رشد آن و چندین موضوع مهم دیگر اشاره می‌شود. مطالعه کامل این گزارش هرچند ممکن است کمی طولانی و زمان‌بر باشد اما توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید.

برای درک بهتر وضعیت دنیای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ ابتدا به برخی از آمارهای کلیدی دراین‌باره اشاره می‌کنیم:

  • در سال ۲۰۱۹ حدود ۵/۱۱ میلیارد کاربر گوشی‌های هوشمند در جهان وجود دارد. این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون نفر (۲ درصد) افزایش داشته است.
  • تعداد کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۹ به ۴/۳۹ میلیارد نفر رسیده است که نسبت به ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ با رشد ۳۶۶ میلیونی (۹ درصدی) همراه بوده است.
  • تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۹ به ۳/۴۸ میلیارد نفر رسیده است. این میزان نسبت به سال گذشته با یک رشد جهانی ۲۸۸ میلیونی (۹ درصدی) مواجه است.
  • در ماه ژانویه ۲۰۱۹ حدود ۳/۲۶ میلیارد نفر با گوشی‌های هوشمند خود در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته‌اند. این میزان نسبت به سال گذشته ۲۹۷ میلیون نفر (معادل ۱۰ درصد) افزایش داشته است.

کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۹

و حالا در مقاله تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن به بررسی آمارهای کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم. در هرسال رشد کاربران اینترنتی بسیار چشمگیر بوده است در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز رشد کاربران اینترنتی بسیار زیاد بوده است اما گزارشات انجام‌شده دراین‌باره نشان می‌دهد این رشد بسیار چشمگیرتر از سال‌های قبل بوده است به‌طوری‌که می‌توان گفت مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۱۹ را رشد تعداد کاربران اینترنت نسبت به سال گذشته دانست. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۶۶ میلیون کاربر جدید به کاربران آنلاین اینترنت اضافه‌شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد ک در هر ثانیه ۱۱ کاربر جدید به کاربران آنلاین اینترنتی اضافه می‌شوند که بخش بزرگی از این کاربران از کشورهای درحال‌توسعه هستند چراکه با بهبود فناوری‌های ارتباطی بستر مناسب برای پیوستن به این فضا فراهم می‌شود.

برای مثال کشور هند در ۱۲ ماه گذشته بیشتر از ۱۰۰ میلیون کاربر جدید را از این آمار به خود اختصاص داده است که این خود نشان از رشد ۲۰ درصد کاربران اینترنت این کشور در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. همچنین آمار استفاده از اینترنت در سال ۲۰۱۹ در کشورهای آسیای جنوبی ۴۱ درصد بوده است که این آمار نسبت به سال ۲۰۱۸ که معادل ۳۱ درصد بوده است رشد چشمگیری داشته است.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید ۵ کشور دنیا در سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران خود را دو برابرافزایش داده و ۹ کشور دیگر به میزان ۵۰ درصد و حتی بیشتر رشد داشته‌اند.

آنطور که از داده‌های مربوط به آمار اینترنت بدست آمده همان‌طور که تعداد کاربران اینترنتی در این دو سال به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است راه‌ها و شیوه‌های استفاده از اینترنت نیز در حال تغییر است. اصلی‌ترین دلیل این مسئله افزایش چشمگیر گوشی‌های هوشمند می‌باشد که نیمی از زمان صرف شده در اینترنت توسط این ابزارها می‌باشد. مرحله یادگیری کاربران جدید اینترنت موجب شده زمانی که توسط کاربران در اینترنت صرف می‌شود برعکس تعداد آن‌ها کاهش یابد که این آمار نشان می‌دهد میزان متوسط صرف وقت در اینترنت در روز از ۶ ساعت و ۴۹ دقیقه به ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه کاهش‌یافته است.

باوجود افت اندک میانگین زمان سپری‌شده در اینترنت، در یک دید کلی مدت‌زمان آنلاین بودن ما به‌سرعت افزایش می‌یابد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ کاربران اینترنت بیش از ۱/۲ میلیارد سال آنلاین بوده‌اند. این رقم به معنای واقعی کلمه یکی از آمارهای شگفت انگیز از دنیای دیجیتال است!

گزارش‌های مربوط به آمار اینترنت نشان می‌دهند که نسبت به سال گذشته سرعت اتصال اینترنت تلفن همراه حدود ۱۸ درصد و سرعت اتصال اینترنت ثابت به میزان یک‌سوم افزایش‌یافته است. در حال حاضر در دوازده کشور جهان سرعت اینترنت ثابت به بیش از ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه و در ده کشور نیز سرعت اینترنت همراه به بیش از ۵۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

در این میان کشور سنگاپور با متوسط سرعت ۱۹۱ مگابایت بر ثانیه، از سریع‌ترین اینترنت جهان برخوردار است. این سرعت حدود ۵۰ برابر بیشتر از کشورهایی ازجمله ونزوئلا است که در انتهای لیست قرار دارند. درزمینهٔ سرعت اینترنت همراه، کشور ایسلند رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همین موضوع را می‌توان دلیلی برافزایش نرخ نفوذ اینترنت در این کشور دانست. نکته‌ی جالب اینجاست که در ۴۴ کشور از ۱۷۷ کشور بررسی‌شده، سرعت اینترنت همراه از سرعت اینترنت ثابت بالاتر بوده و در ۱۰ کشور سرعت اینترنت همراه حتی تا ۱۰ برابر از سرعت اینترنت ثابت بیشتر است.

و حالا می‌دانیم که سؤال اکثر شما  پیرامون آمار اینترنت این است که ۴٫۴ میلیارد کاربر اینترنت در سال ۲۰۱۹ که حدود ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه از وقت خود را در اینترنت صرف می‌کنند چه‌کاری می‌کنند؟ همان‌طور که چنان هم دور از ذهن نیست گوگل همچنان با اختلاف پر بازدیدترین وب‌سایت دنیاست. در این لیست یوتیوب رتبه دوم و همچنین شبکه اجتماعی فیس‌بوک رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به‌شدت پربازدید بوده و بیشتر زمان آنلاین کاربران را صرف خود می‌کنند. در بین شبکه‌های اجتماعی، توییتر در رتبه‌بندی سایت‌ها بسیار قدرتمند عمل می‌کند. این شبکه اجتماعی باوجود کاهش تعداد کاربران خود همچنان توانسته جذاب و پراستفاده ظاهر شود.

در سال‌های اخیر، سایت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک توانسته‌اند رتبه‌ی خود را در میان وب‌سایت‌های پربازدید به‌خوبی افزایش دهند. طبق آمار منتشرشده از وب‌سایت الکسا (Alexa) در میان ۲۰ وب‌سایت پربازدید، نام ۵ وب‌سایت مرتبط با تجارت الکترونیک نیز مشاهده می‌شود. در این میان پلتفرم‌های چینی نیز در سال جدید موفق ظاهرشده و دو پلتفرم تائوبائو (Taobao) و تی‌مال (Tmall) ازلحاظ ترافیک جهانی حتی بالاتر از وب‌سایت‌هایی همچون آمازون قرارگرفته‌اند.

در گزارشات بدست آمده از آمار اینترنت مشخص شده است که وب‌سایت‌های مخصوص بزرگ‌سالان در رتبه‌بندی سیمیلاروب (SimilarWeb) در رده‌ی بالایی قرار دارند؛ اما این رتبه در الکسا بسیار متفاوت است. بااین‌حال تقریباً تمامی اعداد و ارقام نشان‌دهنده‌ی این است که محتوای این وب‌سایت‌ها مدت بسیاری را از وقت بزرگ‌سالان را به خود اختصاص می‌دهند. هرچند که به نظر عجیب می‌رسد، اما داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیمیلاروب نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱ میلیارد روز را در ۵ وب‌سایت پربازدید بزرگ‌سالان خواهند گذارند. درحالی‌که میانگین مدت‌زمان صرف شده در هر بار مراجعه تنها ۱۰ دقیقه است.

به‌طورکلی در آمار اینترنت ، ویدیوها تبدیل به بخش مهمی از فعالیت‌های آنلاین کاربران اینترنت شده‌اند. جست‌و‌جوی کلمه‌ی ویدیو در طی سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش‌یافته است. این کلمه در رده‌ی چهارم بیشترین جست‌و‌جوهای انجام‌شده و پشت سر عبارات فیس‌بوک، یوتیوب و گوگل قرار دارد. (ممکن است از این موضوع که چرا جست‌و‌جوی کلمه گوگل در خود این موتور جست‌و‌جو رتبه‌ی اول را کسب کرده است، تعجب کنید! درواقع این موضوع مربوط به نوار آدرس‌های متصل به موتور جست‌و‌جوی گوگل در برخی از مرورگرها می‌شود. درواقع کاربران با واردکردن نام گوگل در این نوار به‌جای مراجعه به وب‌سایت، ناخواسته به جست‌و‌جوی این کلمه در این موتور جست‌و‌جو می‌پردازند!)

گزارشات گلوبال وب ایندکس (GlobalWebIndex) حاکی از آن است که ۹۲ درصد از کاربران اینترنت هرماه به تماشای ویدیوهای آنلاین می‌پردازند. این بدان معناست که بیش از ۴ میلیارد نفر از کاربران اینترنت در اوایل سال ۲۰۱۹ از محتوای ویدئوئی آنلاین استفاده کرده‌اند. لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آی‌تی‌یو (ITU) حدود ۶ میلیارد نفر در سراسر جهان در خانه‌ی خود تلویزیون دارند.

بازی‌های آنلاین نیز قسمت بزرگی از مدت‌زمان صرف شده در اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند. داده‌های گلوبال وب ایندکس نشانگر این است که در هرماه حدود یک میلیارد نفر بازی‌های ویدئوئی آنلاین را تجربه می‌کنند.

در کنار همه‌ی این تغییرات رفتاری، روش‌ها و رابط‌های کاربران با اینترنت نیز تغییریافته است. میزان استفاده از ابزار کنترل صوتی از سال ۲۰۱۸ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و هم‌اکنون از هر ۱۰ کاربر اینترنت، ۴ نفر از فرمان‌های صوتی و امکان جست‌و‌جوی صوتی در اینترنت استفاده می‌کنند. در حال حاضر، دو کشور چین و هند، جزو اصلی‌ترین اهداف توسعه‌دهندگان ابزارهای کنترل صوتی هستند و تقریباً نیمی از کاربران اینترنت آن‌ها، این ابزار را مورداستفاده قرار می‌دهند. از همین رو می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۹ شاهد پیشرفت‌ها و نوآوری‌های بیشتری در خصوص فناوری کنترل صوتی باشیم. در ادامه مقاله “تازه‌ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن” به آمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم. با ما همراه باشد…

کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۹

در این بخش از مقاله تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن به بررسی محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان و آمار مرتبط با آن‌ها را در ۲۳۰ کشور مختلف جهان می‌پردازیم. برخی از این پلتفرم‌ها در طول ۱۲ ماه گذشته رشد فراوانی داشته و در مقابل برخی دیگر شروع به از دست دادن کاربران خود کرده‌اند.

تا اوایل سال ۲۰۱۹ تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان به ۳/۵ میلیارد نفر رسیده است. در طی ۱۲ ماه گذشته ۲۸۸ میلیون کاربر جدید به شبکه‌های اجتماعی اضافه‌شده‌اند که این آمار، یک افزایش ضریب نفوذ ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. میزان بهره‌مندی از رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان بسیار متفاوت است، به‌طوری‌که میزان نفوذ آن در بخش‌هایی از آفریقا، تنها نرخی تک‌رقمی دارد.

آمار اینترنت نشان می‌دهد در سال جاری کشورهای خاورمیانه نرخ نفوذ بالایی را در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. امارات متحده و قطر در نقطه‌ی اوج این لیست قرار دارند. در بعضی آمارها مشاهده می‌شود که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مانند قطر و امارات متحده‌ی عربی از تعداد جمعیت ثبت‌شده‌ی آن در سازمان ملل متحد بیشتر است؛ اما این امر می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد. چراکه هردوی این کشورها دارای تعداد افراد تبعیدشده‌ی قابل‌توجهی هستند که در شمارش رسمی جمعیت آن‌ها لحاظ نشده‌اند.

در انتهای این لیست، کره شمالی با میزان نفوذ کمتر از ۰/۱ درصد قرار دارد. ازآنجایی‌که اینترنت تقریباً به‌طور کامل در این کشور مسدود شده است، این اتفاق چندان دور از انتظار نیست.

کشورهای آفریقایی نیز باقی ۱۰ مورد انتهایی لیست نفوذ شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند. در برخی از این کشورها نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی در طی ۱۲ ماه گذشته کاهش‌یافته است.

درصورتی‌که از جمعیت یک کشور برای به دست آوردن نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی در آن استفاده کنیم، این ضرایب کاهش خواهند یافت. چراکه در اغلب کشورها استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای کودکان ممنوع است. درنتیجه در این گزارشات برای به دست آوردن نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی، به‌جای در نظر گرفتن کل جمعیت یک کشور تنها افراد واجد شرایط عمومی و بالای ۱۳ سال در نظر گرفته‌شده‌اند.

با توجه به این‌که در برخی از مناطق آفریقایی ۴۰ درصد از جمعیت را کودکان زیر ۱۳ سال تشکیل می‌دهند، می‌توان نتیجه گرفت که این افراد تأثیر معناداری در بررسی شمای کلی رسانه‌های اجتماعی داشته باشند. تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در آغاز سال ۲۰۱۹ برابر با ۵۸ درصد از کل جمعیت واجد شرایط و بالای ۱۳ سال جهان است؛ اما این رقم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به بالاتر از ۷۰ درصد نیز می‌رسد.

در برخی از کشورهای جهان تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به میزان قابل‌توجهی بیشتر از تعداد کاربران واجد شرایط آن است. بااین‌حال ما تلاش کرده‌ایم تا برخی از این داده‌ها را تعدیل کنیم. چراکه احتمال این‌که تمامی افراد یک کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، دور از ذهن به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است برخی از افراد دارای چند حساب جداگانه و تکراری در یک شبکه اجتماعی بوده و باعث افزایش این آمار شوند. بااین‌حال حتی زمانی که فیلترهای مشخصی برای رده سنی در نظر گرفته می‌شود، میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از نقاط درحال‌توسعه‌ی جهان، همچنان کمتر از ۳۰ درصد بوده و در ۱۶ کشور جهان، این نرخ برای افراد واجد شرایط کمتر از ۱۰ درصد است.

علاوه بر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی، قشر مخاطبان این دنیای مجازی نیز در طول زمان تغییراتی داشته است. برخلاف چند سال گذشته، مخاطبان بالای ۳۰ سال سهم بزرگی را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دارند. تعداد مخاطبان بزرگ‌سال نیز رشد قابل‌توجهی را در شبکه‌های اجتماعی داشته و در حال حاضر به گزارش فیس‌بوک، تعداد مخاطبان بالای ۵۰ سال در این پلتفرم از تعداد مخاطبان زیر ۱۸ سال آن بیشتر است.

همان‌گونه که پیداست، در کشورهایی (ازجمله کشورهای درحال‌توسعه) که در آن‌ها دسترسی به اینترنت دشوارتر از سایر نقاط جهان است قشر زنان سختی‌های بیشتری را برای استفاده از این فناوری متحمل می‌شوند. با توجه به اهمیت و ضرورت استفاده از فناوری اینترنت در مواردی همچون آموزش‌وپرورش، مشارکت‌های مالی، اشتغال و همچنین توانمندسازی، ایجاد بستری برای استفاده راحت‌تر بانوان از این فناوری امری بسیار حیاتی برای هر کشوری است.

در ادامه گزارش تازه ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن، کاربران موبایل، برترین پلت فرم‌های شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های کاربران موبایل، برترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرام، میانگین استفاده از اینترنت موبایل و گزارشاتی از تجارت الکترونیک و میزان هزینه‌ای که صرف این کار می‌شود و به‌طور خلاصه گزارشات بسیار جذاب و خواندنی از دنیای دیجیتال را از سال ۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹ در اختیار شما قرار می‌دهیم که در همین راستا شما را دعوت می‌کنم به مطالعه بخش دوم مقاله آمارهای شگفت انگیز از دنیای دیجیتال با همین عنوان. پیشنهاد ما به شما این است این مقاله را از دست ندهید…

با ما همراه باشید با مقاله تازه‌ترین آمار اینترنت ، دنیای مجازی و شگفتانه‌های آن (قسمت دوم)

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها