ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 1
  • 71
  • 265,003
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

خبرخوان یا RSS چیست و چه مزایایی دارد؟

 

خبرخوان یا RSS چیست و چه مزایایی دارد؟

خبرخوان یا RSS چیست و چه مزایایی دارد؟

احتمالاً به‌عنوان یک وبلاگ نویس یا مدیر سایت، تاکنون با نماد نارنجی RSS روبرو شده‌اید. اگر به این فکر می‌کنید که خبرخوان یا RSS چیست و چه مزایایی دارد؟ و چگونه می‌توانید از RSS برای رشد سایت وردپرس خود استفاده کنید، در جای مناسب قرار دارید. حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که به مطالب یک یا چند وب‌سایت علاقه و یا احتیاج داشته باشید و یا در bookmark مرورگر خود ذخیره کنید تا هرروز به سایت موردنظر سر بزنید. اگر یک یا دو سایت مدنظر باشد کار دشواری به نظر نمی‌رسد اما به‌عنوان‌مثال برای ۲۰ سایت انجام این کار بسیار پیچیده و زمان‌بر است.
با پیشرفت تکنولوژی پیش بردن این‌گونه فعالیت‌ها آسان‌تر شده است. به لطف وجود تکنولوژی RSS، بدون اینکه نیاز باشد هرروز چندین بار برای بررسی تازه‌ترین تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، به سایت‌های مختلف سر بزنید، می‌توانید اشتراک RSS سایت یا سایت‌های موردنظر را فعال کنید و سپس آخرین به‌روزرسانی‌های سایت را در قالب یک «فید RSS» (خوراک RSS) و از طریق یک خبرخوان RSS یا فید ریدر (feed reader) دریافت کنید. معمولاً وب‌سایت‌های مختلف فید RSS خود را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند، چراکه از این طریق می‌توانند تازه‌ترین محتوای منتشرشده را در اسرع وقت به دست مخاطبان علاقه‌مند برسانند.
اما آیا دقیقاً می‌دانید که RSS چیست؟ فید RSS چیست؟ و چطور می‌توانید مشترک آن شوید یا از آن به نفع خودتان بهره‌برداری کنید؟ بامطالعه ادامه این مطلب به پاسخ همه پرسش‌هایتان در رابطه با RSS دست پیدا خواهید کرد.

RSS (خوراک خوان) چیست؟

خب اول بریم سراغ معرفی این ابزار جذاب و کاربردی، Really Simple Syndication که به‌اختصار به آن RSS گفته می‌شود به‌عنوان خوراک یا خوراک خبری شناخته می‌شود. با یک مثال ساده خوراک RSS را برای شما توضیح خواهیم داد:
فکر کنید که محتوای یک سایت برای شما جذاب است و می‌خواهید به‌محض اینکه آن سایت یک پست جدید را منتشر کند، شما از آن اطلاع پیدا کنید. RSS این امکان را به کاربران می‌دهد تا بدون نیاز به‌صرف وقت برای زیرورو کردن سایت، به آخرین اخبار و مطالب موردعلاقه‌ی خود در سایت‌های مدنظر، دسترسی پیدا کنید. خوراک خوان دائماً سایت را رصد می‌کند و جدیدترین به‌روزرسانی‌ها را به کاربر گزارش می‌دهد. امروزه اکثر سایت‌ها به این تکنولوژی مجهز هستند.

آر اس اس چگونه اطلاعات را نمایش می‌دهد؟

آر اس اس یعنی نمایش تمام محتویات یک صفحه وب بدون هیچ دیزاین یا صفحه‌آرایی که تنها برای خواندن اطلاعات و محتویات یک صفحه استفاده می‌شود. RSS عموماً ساختار XML دارد که شامل متن کامل یا خلاصه همراه با جزییاتی مانند تاریخ منتشرشده، نام نویسنده و … است. فایل‌های ساخته‌شده با کدهای xml دارای همان پسوند xml هستند و به دلیل نداشتن هیچ چیدمان و دیزاینی، دارای حجم بسیار پایینی می‌باشند. نداشتن دیزاین برای صفحات Rss سبب می‌شود تا سرعت شما در خواندن مطالب فرستاده‌شده در Rss بالا رود و مجبور نباشید تا برای لود شدن دیزاین و گرافیک صفحات وب، هم اینترنت خود را مصرف کنید و هم‌زمانی را صرف لود شدن گرافیک صفحات نمایید.
RSS اطلاعات بسیار ابتدایی و ساده‌ای را فراهم می‌کند که در قالب یک فهرست از جدیدترین به قدیمی‌ترین مرتب‌شده است. معمولاً هر آیتم در این فهرست دربردارنده یک عنوان ساده با یک توضیح به همراه یک لینک به مطلب موردنظر است. گاهی این توضیح حاوی همه اطلاعات لازم است (مثلاً کل محتوای پست وبلاگ) و گاهی تنها خلاصه‌ای از محتوای آن ارائه می‌شود.
اطلاعات RSS در یک فایل شبیه به یک صفحه وب قرار می‌گیرد؛ اما محتوای این صفحه به شکل کد و به زبان کامپیوتری XML نوشته‌شده و لذا مانند صفحات معمولی قابل‌خواندن و استفاده نخواهد بود؛ برای خواندن rss ها نیاز است تا برنامه Rss خوان در سیستم شما نصب باشد تا بتوان از این فایل‌ها استفاده کرد. (یکی از برنامه‌های Rss خوان،Rss Reader می‌باشد).

Feed Reader چیست؟

Feed Reader یک نرم‌افزار ساده و رایگان برای خواندن Feed هایی است که افراد در آن‌ها اشتراک دارند. وب‌سایت‌های بسیاری هستند که نرم‌افزارهای Feed Reader رایگان را ارائه می‌دهند و شما نیز می‌توانید به‌راحتی محتویات Feed موردنظر خود را با استفاده از یک حساب کاربری و رمز عبور مطالعه نمایید. دو نوع از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای این دسته عبارتند از: Google Reader و Bloglines

چگونه از RSS استفاده کنیم؟

وارد سایت موردنظر شوید و سپس آیکن RSS (معمولاً به رنگ نارنجی) یا لینک اشتراک در RSS را پیدا و روی آن کلیک کنید؛ به‌عنوان یک کاربر تازه‌کار برای استفاده از Rss یک سایت، می‌توانید از نرم‌افزار‌ها و سایت‌های زیر استفاده کنید. اسامی زیر تعدادی از خوراک خوان هایی هستند که در ویندوز و اندروید و وب قابل‌استفاده هستند:
• Feedly
• Innoreader
• The old reader
• Bloglovin
فقط کافیست آدرس سایت‌های موردنظر خود را در این نرم‌افزارها و سایت‌ها وارد کنید تا آخرین اخبار و مطالب که به اشتراک می‌گذارند به‌سادگی برای شما ارسال و ذخیره شود.

مزایای RSS چیست؟خبرخوان یا RSS چیست و چه مزایایی دارد؟

 برای هر دو طرف یعنی کاربر و سایت مزایای زیادی دارد. ازجمله از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند مدام از آخرین آپدیت سایت‌های موردنیاز و موردعلاقه خود خبردار شوند و با کمک rss خوان‌ مطالب جدید سایت را دنبال کنند؛ بدون نیاز به اینکه مدام به سایت‌ها سر بزنند.
• اگر شما ادمین سایت هستید، محتوای شمارا قابل‌حمل می‌سازد و کاربران می‌توانند برای خواندن آفلاین مقاله هم آن را داشته باشند. همچنین استفاده کاربران از rss باعث می‌شود که مقالات شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر منتشر شود.
• در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی مؤثری خواهد داشت.
• می‌توانید برای پیدا کردن اخبار یا اطلاعات جدید سایت‌های بیشتری را در نظر بگیرید و موردمطالعه قرار دهید.

جمع‌بندی

همان‌گونه که ذکر شد، RSS برای کاربران وب‌سایت‌ها یک ابزار ساده و کارآمد در جهت خبرخوان یا RSS چیست و چه مزایایی دارد؟دریافت سریع و گلچین شده محتوا محسوب می‌شود و برای صاحبان وب‌سایت‌ها نیز روش مؤثر و آسانی برای ترویج محتوا بدون نیاز به تبلیغ یا استفاده از استراتژی‌های هزینه‌بر یا پیچیده است. با توجه به این سادگی و کارآمدی، وجود فید RSS در وب‌سایت‌ها ضرورتی است که نباید نسبت به آن سهل‌انگاری کرد؛ بنابراین اگر تاکنون توجه ویژه‌ای به جایگاه RSS در استراتژی‌های خود نداشته‌اید باید دست‌به‌کار شوید و اقدامات لازم برای ترویج هر چه بیشتر استفاده از آن را انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × چهار =

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها