تولید محتوا

محتوا بخش زیادی از زندگی روزمره مخاطبان را تشکیل می‌دهد. هر کسب‌وکار موفقی برای حرفه‌ای دیده شدن به محتوای تخصصی و مناسب دارد. ما در عصرمجازی خدمات تولید محتوا برای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین و …) را مطابق با استانداردهای گوگل و قوانین سئو و پرسونای مخاطبان هدف هر کسب‌وکار به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهیم.

انواع خدمات تولید محتوا حرفه‌ای در عصرمجازی:

  • تولید محتوامقاله (بلاگ)
  • متن ریپورتاژ آگهی
  • تولید محتوای انگلیسی
  • محتوای تصویری (عکس و اینفوگرافیک و …)
  • محتوای ویدئویی
  • محتوای صوتی (پادکست)

چرا تولید محتوا پادشاهی‌ست؟

شاید بارها این جمله را ”محتوا پادشاه نیست، محتوا پادشاهی است ” شنیده یا مشاهده کرده باشید. بیل گیتس در سال ۱۹۹۶ در وبلاگ نوشته‌های شخصی‌اش در مایکروسافت نوشت ”محتوا پادشاه است ” اما باوجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا حتی فراتر از پادشاهی رفته است. محتوا شکلی از اطلاعاتی است که ساختار مشخص دارد و برای مخاطبان قابل‌درک و استفاده است و فرآیند ویرایش، حداقل پیش از عرضه و ترجیحاً حتی پس از عرضه، در مورد آن معنا دارد و قابل‌اعمال است. محتوای دیجیتال علی‌رغم همه ویژگی‌های بالا دارای ویژگی انتقال و ذخیره‌سازی و مصرف آن از بستر و زیرساخت دیجیتال است. محتوا، حرف اول و آخر را می‌زند، حتی همه فعالیت‌های ما درزمینه‌ی سئو باهدف رساندن کاربر به محتوایی است که برای او تأمین کرده‌ایم و مهم‌ترین هدف ما از تولید محتوا انتقال صحیح پیام موردنظر ما به مخاطب است. محتوا اطلاعات جذاب، مرتبط، قابل‌اعتماد، سرگرم‌کننده در قالب متن،‌ تصویر، ویدئو و صوت است شاید ساده‌ترین نوع تولید محتوا، محتوای متنی و نوشتاری است اما با گسترش زیرساخت‌ها و ابزارهای تولید محتوا، بر اهمیت فرمت‌های دیگر محتوا هم‌چون ویدئو و پادکست (صوتی) افزوده‌شده است. می‌توان گفت که محتوای دیجیتال مواردی مانند کتاب‌ها، مقالات، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها، ویدئو‌ها و انیمیشن‌ها، تصاویر، اینفوگرافیک، مصاحبه،‌بسته‌ها و محصولات آموزشی، پست‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها دیجیتال را پوشش دهد.

هدف از تولید محتوا و بازاریابی محتوایی چیست؟

تولید محتوااحتمالاً با این موضوع روبرو شده‌اید که فردی از طریق بازاریابی محتوایی با محصولات و خدمات شما آشنا شده و پس‌ازآن از شما خرید کرده باشد. احتمالاً او اول مطلبی را در گوگل جستجو کرده و یا با گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی به محتوایی که شما پیرامون آن مطلب تأمین کرده بودید،‌رسیده است. شاید اصلاً در ابتدا شما را جدی نگرفته باشد اما پس از چند بار مواجه‌شدن با مطالب دیگری، کنجکاوی‌اش برانگیخته‌شده باشد و به بخش (تماس با ما) وب سایت یا شبکه اجتماعی شما رفته باشد. شاید هم از ابتدا به توصیه شخصی که مشتری یا دوست شما بوده به سراغ خدمات و محصولات شما آمده و نیازی نبوده است که شما اعتماد او را جلب کنید. شاید با اصطلاح قیف فروش که گاهی به آن قیف بازاریابی یا قیف درآمد هم گفته می‌شود، مسیری است که مشتری راغب یا سرنخ طی می‌کند تا به مشتری واقعی شما تبدیل شود. به‌طورکلی قیف بازاریابی محتوا یا قیف فروش در بازاریابی دیجیتال ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا به تحول تدریجی رابطه‌ی مشتری با خودتان، بیشتر و بهتر فکر کنید. اگر در فرآیند بازاریابی به تولید محتوا پرداخته‌اید باید به این نکته توجه کنید که تولید محتوا برای چه هدفی مناسب است و چه نوع فرمتی برای آن محتوا مناسب‌تر است و کاربرد این فرمت‌های متنوع محتوا به‌صورت عملیاتی چگونه است تا بتوان محتوای باکیفیت تولید کرد.

بازاریابی محتوا فرایندی در کسب‌وکار است که به تولید محتوای گیرا و جذاب، مجاب‌کننده و همچنین توزیع آن برای جلب‌توجه، جذب و در گیرکردن گروه مشخصی از مخاطبان هدف، باانگیزه و هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد. به‌طورکلی بازاریابی محتوا، مشتریان بالقوه را بدون فشار برای خرید، جذب و درگیر می‌کند.

احتمالاً مسیری که برای بازاریابی محتوا برای رشد فروش و درآمد یک کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شود شبیه به مسیر زیر است:

  • بر اساس برنامه بازاریابی و تبلیغات، بودجه‌ بندی برای تبلیغات انجام می‌شود.
  • تعیین می‌شود که چه سهمی از این بودجه به فضای دیجیتال اختصاص دارد.
  • بودجه‌‌ی تبلیغات دیجیتال، بین فعالیت‌ها و قالب‌های مختلف تقسیم می‌شود.
  • بر اساس بودجه‌ی تعیین‌شده، فعالیت‌های مربوط به بازاریابی محتوا، تعریف و اجرا می‌شوند.

تهیه یک یا چند رپورتاژ آگهی، کلیپ ویدئویی تبلیغاتی، هماهنگی با برخی از اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتواهایی که از پیش تهیه‌کرده‌ایم، طراحی یک وب سایت با مطالب متناسب و سپس هدایت ترافیک با تبلیغ در موتورهای جستجو و وب سایت‌‌های پربازدید، نمونه‌هایی از فعالیت‌های زیرمجموعه‌ی بازاریابی محتوا محسوب می‌شوند که این فهرست می‌تواند وسیع‌تر باشد.

شاید رایج‌ترین شیوه برای بودجه‌بندی تولید محتوا به شرح زیر است:

  • اختصاص یک رقم برای سرمایه‌گذاری اولیه و سپس تعیین درصدی از درآمد (سود)‌ برای سال‌های آتی
  • تدوین بودجه سالانه و پیشنهاد آن توسط استراتژیست محتوا به مدیریت؛ سپس تخصیص بودجه‌ی تصویب‌شده

اگر قرار باشد یک کسب‌وکار برای اجرای کمپین تبلیغاتی و بازاریابی از ابزاری همچون وب ‌سایت یا اینستاگرام استفاده کند. سپس بعد از راه‌اندازی اولیه، متوقف و کمرنگ شود، این موضوع کمی پیچیده خواهد شد. چراکه ممکن است در آینده همین صفحه اینستاگرام یا وب‌ سایت با فعالیت کم به‌عنوان نشانه‌ای از ضعف برند تلقی شود.

اگر یک کسب‌وکار بخواهد برای سالیان متوالی فعالیت کند و افزایش سود و درآمد داشته باشد هرگز نباید تولید محتوا، مدیریت محتوا و بازاریابی محتوا را متوقف کند. محتوا یک دارایی در کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شود و در کنار سایر منابع کسب‌وکار مورداستفاده قرار می‌گیرد و باید محوریت نیاز مخاطب تولید شود. به عبارت دقیق‌تر باید پرسونای مخاطب ان محتوا تعیین شود، هویت برند و امکانات کسب‌وکار به‌درستی تعریف و تدوین شود و مشخص شود محتوا در چه حوزه‌هایی می‌تواند نیازهای مخاطبان را برطرف کند.

کسب‌وکارهای زیادی وجود دارد که باوجود حضور فعال و بلندمدت در فضای دیجیتال، به علت نداشتن استراتژی و تعریف نکردن مأموریت محتوا، به مجموعه‌ای از چند مطلب تبلیغاتی و یک تقویم مناسبتی برای تبریک و تسلیت تبدیل‌شده‌اند.

برخی از مهم‌ترین عوامل رونق بازاریابی محتوا به شرح زیر است:
  • کاهش هزینه‌ی نشر محتوا

امروزه هر کسب‌وکاری می‌تواند با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی یا وب‌ سایت با هزینه بسیار پایین‌تر از رسانه‌های سنتی، محتوای تولیدشده خود را منتشر کند و برای تعداد نامحدودی از افراد به نمایش بگذارند.

  • افزایش دسترسی به اینترنت و استفاده از کامپیوتر و موبایل

امروزه با دسترسی آسان به اینترنت و کامپیوتر و موبایل، اگر کسب‌وکاری حضور در این فضا را نادیده بگیرید بخش بزرگی از بازار هدف را از دست خواهد داد.

  • افزایش سهم مشتری در فرآیند تصمیم‌گیری و خرید

امروزه مشتری تسلط بیشتری بر فرایند خرید محصول دارد و بدون شناخت دقیق محصول، تصمیم به خرید نخواهد گرفت. حجم و تنوع اطلاعاتی که مشتری در تصمیم‌گیری با آن مواجه است و مدنظر قرار می‌دهد بسیار بیشتر از گذشته است و بازاریابی محتوا می‌تواند ابزار مناسبی برای پاسخ‌گویی به این نیازها باشد.

  • افزایش هزینه رسانه‌های سنتی

در سال‌های اخیر رسانه‌های سنتی به دلیل گسترش رسانه‌های نوین، سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و نسبت به قبل گران‌تر شده‌اند و اثربخشی خود را ازدست‌داده‌اند. طبیعی است که در این شرایط، بازاریابی محتوا به‌عنوان ابزاری ارزان، مؤثر، قابل‌ردیابی و با مخاطب انبوه، جذابیتی مضاعف پیداکرده است.

آیا برنامه‌ریزی برای چرخه عمر محتوا در تولید محتوا تأثیرگذار است؟

بسته به نوع محتوا و بستر انتقال محتوا به مخاطب، عمر محتوا تغییر می‌کند استراتژیست محتوا با بررسی و پیش‌بینی چرخه عمر محتوا، هزینه‌های واقعی سرمایه‌گذاری روی محتوا را برآورد می‌کند. استراتژیست تصمیم می‌گیرد درصورتی‌که محتوا به آخرین نقطه از چرخه عمر رسید چه سرنوشتی در انتظار آن است آیا باید بازنشر شود؟ یا باید بازسازی شود؟ بهتر است بازآفرینی شود یا حذف شود؟

برندها از محتوای باکیفیت جهت ارتقای ارزش فعلی و آتی محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند، بنابراین برای ارتباط منسجم و پویا به محتوا نیاز دارند. برندها می‌توانند با در اختیار داشتن محتوای ارزشمند و حرفه‌ای مشتریان احتمالی بیشتری را به‌سوی خود جذب کنند و اعتبار برندشان را افزایش دهند. تولید محتوای خوب و باکیفیت،‌ تنها مشتریان جدید را جذب نمی‌کند بلکه افزایش ارزش طول عمر مشتریان فعلی و نگهداری آن‌ها را نیز در بردارد. مخاطبان ترجیح می‌دهند تا با برندهای باارزش بالا ارتباط برقرار کنند و علاقه‌مند هستند که بدانند آن برند برای آینده چه برنامه‌هایی دارد و مشغول توسعه هستند یا خیر.

رسانه‌های بازاریابی محتوا

تولید محتوابازاریابی محتوا راهکاری استراتژیک برای روایت و به تصویر کشیدن داستان شما است، اینکه چگونه داستان برندتان روایت می‌شود به شما و مخاطبانتان که قصد دارید آن‌ها را به مشارکت وادارید، بستگی دارد.

می‌توان از رسانه‌های متفاوت در کمپین بازاریابی مانند نوشتن وبلاگ، وبینار، پادکست،‌ ایمیل‌مارکتینگ، صفحات فرود پساکلیک و اینفلوئنسر استفاده نمود.

تأثیر پرسونای مشتری بر تولید محتوا

مخاطبان نقش جدانشدنی در رشد و توسعه کسب‌وکار دارند و تأثیر بسیاری بر تولید محتوا و بازاریابی محتوا می‌گذارند. شناخت پرسونای مخاطبان برند به کسب‌وکارها کمک می‌کند که داده‌های مناسب را جمع‌آوری کنند. آن‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا موفقیت و شکست کمپین‌ها را بتوان اندازه‌گیری کرد. مخاطبان به مشارکت واداشته شده داده‌های لازم را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند به همین دلیل است که مشتریان نقش مهم در تولید محتوا و بازاریابی محتوا ایفا می‌کنند چراکه مشتریان این فرصت را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند که دارایی‌های محتوایی فعلی را اندازه‌گیری کنند و سپس محتوای درستی را برای آینده خلق کنند. پرسونای مشتریان راهکاری‌ست برای کاهش فهرست مشتریان احتمالی یک کسب‌وکار، چراکه تعداد زیاد پرسونای مشتری برای کسب‌وکارها ایجاد مشکل خواهد کرد. مصاحبه با مشتری و ارتباط نزدیک با آنان ازجمله راهکارهایی است که به شناخت پرسونای مشتری کمک خواهد کرد.

ما در عصر مجازی با حضور متخصصین و دسترسی به ابزارهای کاربردی توانسته‌ایم خدمت تولید محتوا در قالب‌های تصویری، متنی، ‌صدا و ویدئو را به‌صورت کاملاً حرفه‌ای ارائه دهیم. اگر شما هم به دنبال راهی ارزان، مؤثر و مخاطب پسند برای جذب انبوهی از مخاطبین هستید با مشاورین عصرمجازی در ارتباط باشید.

فهرست