روانشناسی رنگ:
روانشناسی رنگ: روانشناسی رنگ چه اهمیتی دارد؟ تا کنون به تاثیر رنگها در زندگی روزمره دقت کردهاید؟ تاثیراتی که رنگ بر احساسات افراد میگذارد و پیامهایی که رنگهای مختلف به بیننده القا میکند؟ در مواجه با هر سوژه اولین چیزی که از آن در ذهن ما نقش میبندد، کلیت سوژه به صورت تصویریست و رنگها به عنوان اولین و قویترین محرکها برای ایجاد تعامل کاربرد دارند. در زندگی روزمره با رنگهایی که نشانهی خطر، احتیاط، آرامش و… هستند آشنایی داریم و در حین مواجه با آنها به صورت ناخودآگاه مفاهیم آن بر ذهن و تصمیم ما تاثیر میگذارد.
اهمیت این موضوع سبب گردیده که به بررسی وضعیت رنگ در وبسایت بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه میتوان با انتخاب رنگ در جذب و ماندگاری مخاطب به وبسایت خود تلاش کنیم
روانشناسی رنگ در طراحی سایت: آيا تا کنون به اين مسئله فکر كردهايد كه رنگبندي در هر چيزي چه تاثيري بر بيننده دارد؟ يا هر رنگ چه احساسي را به بيننده القا كرده و يا چه پيامي را به او ميرساند؟ آيا تابحال به اين نکته پي بردهايد كه رنگها كاملا با احساسات در ارتباطند و با ديدن هر چیز، پيامي كه رنگ آن به ذهن ما ميرساند، باعث بروز احساسات مختلفي مانند آرامش، غم، هيجان، شادي، امنيت، اطمينان، ترس و… در ما ميشود؟
توجه به اين نكته كه در وبسايت بايد از چه تركيب رنگي براي جذب مخاطب و ايجاد فضاي موردjustiنظر، استفاده كنيم، بسيار قابل اهميت است. براي درك بيشتر اين مسئله به چند مورد از تحقيقات روانشناسان در زمينه تاثير رنگها توجه نمایید:
– رنگها رفتار ما را در برابر يك موضوع فقط تشديد نميكنند، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان ميدهند.
– رنگها تاثير زيادي روي احساسات بيننده در ۹۰ ثانيه اول ديدن ميگذارند.
– اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يك جنس از شما كند.
– يك رنگ در فرهنگها و مناطق مختلف تاثير متفاوتي دارد.
– هر رنگ به تنهايي يك پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد.
دانش، دید هنری و رعایت تجربه کاربری طراحی سایت سبب میگردد که سایتی برای ما جذاب و قابل اطمینان شود. همانطور كه در مديريت نوين، متدي به عنوان بهترين شيوه مديريت در كار وجود ندارد، تركيب و هماهنگي و استقرار يك نظام در رنگبندي صفحات وب نيز، چنين رويكردي دارد. يكي از اصول بسيار مهم و كليدي در طراحي صفحات وب، توجه به اصل رنگبندي صفحات و استفاده از رنگهاي مكمل و تركيبي مطلوبي است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند.
اين كه ”چه رنگي متناسب وب سايتهایي است”، پرسشي است كه كارشناسان وب، پاسخ جامع و كاملي براي آن ارايه نكردهاند، متخصصان طراحي وب نيز بيشتر روي زيباسازي وبسايت تمركز نموده و كمتر به مسئله روانشناسي رنگها در طراحي سايت، توجه كردهاند.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
یکی از عوامل تاثیرگذار در شناخت برند و یا محصول شما استفاده از تابلهای تبلیغاتی از جمله تابلو چلنیوم و تابلو استیل و… میباشد رنگ استفاده شده در این تابلوهای تبلیغاتی و انواع دیگر تبلیغات در دیده شدن تبلیغ شما تاثیر به سزایی دارد، در واقع رنگها میتوانند بر روی تفکر مشتری در مورد کسب و کار شما تاثیر بگذارند. روانشناسان معتقدند برخی رنگ ها تاثیر بیشتری در ایجاد واکنشهای مثبت مشتری دارد.
در انتخاب رنگ تبلیغاتی به این نکته توجه داشته باشید که میخواهید رنگ مد نظر شما کیفیت، قدرت، زنانه و یا مردانه بودن محصول شما را تحت تاثیر قرار دهد.
رنگهای متعارف از نظر روانشناسی رنگ
يك مدير بر اساس سياستهايي كه براي جذب مخاطب و ايجاد فضاي اطمينان در وبسايت دنبال ميكند، بايد با كمي آگاهي در مورد روانشناسی رنگ و تاثير هر رنگ در مخاطب، خط مشي طراح وب را در رنگبندي صفحات مختلف وبسايت مشخص كند. در رنگبندي يك صفحه، بايد به اين موضوع توجه شود كه اين رنگ قرار است در چه صفحهاي و با چه موضوعي به كار رود. يعني اصل توجه به عملكرد و محوريت سايت، در رنگبندي مطالب مهم است.
به عنوان مثال سايتهاي دولتي و به طور كل، سايتهايي با بازديدكننده بسيار بالا، معمولا از رنگ سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينكهاي صفحه و رنگ بنفش براي لينكهاي مشاهده شده استفاده ميكنند.
سايتهايي كه بيشتر جنبه شخصي دارند، از رنگهاي مكمل استفاده ميكنند. مثلا رنگ سبز تیره در كنار سرمهاي، جذابيت خاصي به سايتهايي با موضوع بازرگاني ميدهد و يا در طراحي سايتهاي كودكان، از رنگهاي خيلي شاد استفاده ميشود. سايتي مانند ياهو كه روزانه ميليونها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكيل شده است، براي هر بخش خود از يك چيدمان و رنگبندي خاصي در طراحي صفحات اكتيو، استفاده كرده است.
مثلا بخش كودكان ياهو با بخش بازرگاني آن بسيار متفاوت است. به هر حال توجه به كاركرد رنگها در طراحي صفحات وب از اهميت بسیاری برخوردار است.
روانشناسی رنگ در طراحی صفحات وب
روانشناسی رنگ در طراحی صفحات وب: یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگهای مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب وب سایتها است، پرسشی است که کارشناسان وب، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای آن ارائه نکرده اند و کمتر متخصصان طراحی وب به مسئله روانشناسی رنگها در طراحی سایت، توجه کردهاند.
اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید: در رنگ بندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحهای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است. سایتهای دولتی و به طور کل، سایت هایی با بازدید کننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان پیشفرض برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود، استفاده می کنند.
سایتهایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگهای مکمل استفاده میکنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایتهایی با موضوعیت بازرگانی میدهد. و یا در طراحی سایت های کودکان، از رنگهای خیلی شاد استفاده میشود.
مهمترین سئوالات تعیین کننده تعیین الگوی رنگسایت :
• اهداف اصلی وبسایت چیست؟
• محصولات و خدمات وبسایت چیست؟
• کاربران وبسایت چه کسانی هستند؟
توجه دقیق به گرافیک و روانشناسی رنگ در طراحی سایت، تعیین کنندهترین پارامتری است که مشخص میکند مخاطب در سایت ما میماند و یا ادامهی جستجوی خود برای پیدا کردن سایت بهتری را ترجیح میدهد.
نکاتی که میبایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند:
۱- تاثیر روانشناسی رنگ
۲- قابلیت خوانایی متون صفحات سایت. مثل سایت (www.irna.com)
۳- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند، گرافیکها، لینکها و متون
۴- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرمهای صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
۵- توجه به نوع مخاطب و بازدید کننده بخشهای مختلف سایت. سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیونها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگبندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار تفاوت دارد.
اهمیت کنتراست:
الف. کنتراست همان اختلاف میان تاریک ترین و روشن ترین ناحیه تصویر است. از نظر روانشناسی رنگ کنتراست مناسب در صفحه وب، تجربه بصری مناسبی برای کاربر ایجاد مینماید. کنتراست مناسب باعث بهبود خوانایی متن و کاهش خستگی چشم کاربران خواهد شد. این موضوع در مورد کاربران با سنین بالاتر و بینایی ضعیفتر، نقشی اساسی ایفا میکند.
- کنتراست برای دستهبندی و طبقه بندی صفحه نیز به کار میرود (سرصفحه،پاصفحه و…) .
مثالهایی در رابطه با رنگ و کنتراست نامناسب:
پس زمینه سیاه با متن سفید
پس زمنیه تیره و فونتهای تیره
اشباع:
اشباع به معنی عمق رنگها در تصویر و یا به عبارت سادهتر غلظت رنگ میباشد. علاوه بر کنتراست درجه اشباع رنگ نیز میتواند به خستگی چشم به ویژه در افراد با سنین بالاتر و همچنین افراد با بینایی ضعیفتر تاثیر گذارد.
تعداد رنگهای مناسب در طراحی وبسایت از نظر روانشناسی رنگ:
• سایتی که تعداد رنگ کمتری در آن به کار رفته باشد راحت تر به خاطر میماند.
• باید در کنار رنگهای اصلی برند سایت، از رنگهای متفاوت نیز استفاده کرد تا راهبری سایت بهبود یابد و سایت طراوت و پویایی بهتری پیدا کند.
به عنوان مثال اگر لوگوی سایت تیره است، استفاده از رنگ روشن در کنار آن، جاذبه سایت را افزایش میدهد.
روانشناسی رنگ
روانشناسی رنگ: به طور کل، رنگها دارای خصیصههای خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفههای موجود در رنگها اشاره شده است:
سفید: رنگ سفید اشاره به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی دارد. سفید بهترین رنگ برای بکگراندهای وب است در تجارت سفید رنگ خستگیگیر و انرژی بخش است.
سیاه : رنگ سیاه اشاره به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستانی بودن سوژه دارد. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.
قرمز: رنگ قرمز توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم را تداعی میسازد. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.
آبی: امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت به معنای ضمانت مالی است.
سبز: تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشمها راحتتر از همه دیده میشود.
قهوه ای: تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوهای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
خاکستری: صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بهمعنای سنت گرایی است.
صورتی: ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.
بنفش: وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.
نارنجی: سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.
زرد: نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشم هاست.
طلایی: نشانگر گران بودن و پرستیژ است.
نقرهای: سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود بیاندیشید. چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقلکنید.
بعد رنگ خود را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانهای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و لوگو، بنر و تیزرها، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.