وردپرس، مزایا و معایب

وردپرسوردپرس سیستم مدیریت محتوای متن باز است که از آن جهت پیاده‌سازی وب سایت‌ها می‌توان کمک گرفت. طراحی یک وب سایت مناسب، وب سایت خوب جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ به چه میزان باید برای آن هزینه کرد؟ چه پارامترهایی را در کیفیت فروشگاه اینترنتی می‌بایست ارزیابی کرد؟

اینها سئوالاتی است که عموما ما در هنگام طراحی یک سایت با آن روبرو می‌شویم. برخی از مخاطبین به سراغ فروشگاه‌سازهای آنلاین می‌روند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند فروشگاه اینترنتی خود را به صورت کاملا اختصاصی کدنویسی و طراحی کنند. برخی فکر می‌کنند که بهترین راهکار ارایه‌ی محصولات خود در بستر فروشگاه‌های دیجیتال دیگر‌ست. اما تصمیم درست کدامست؟

ارایه‌ی محصول در وب‌ سایت های دیگر تنها در مواردی سودمند است که شما تعداد محدودی محصول یا خدمات قابل ارایه داشته باشید و برنامه ریزی خاصی برای آینده محصول و یا برند خود در نظر نداشته باشید. در مورد فروشگاه‌سازها با توجه به اینکه شما صرفا می‌بایست از الگو‌های خاصی تبعیت کنند و عموما ساختار این فروشگاه سازها به گونه‌ایست که انعطاف زیادی ندارد، در نتیجه شما در هنگام توسعه‌ی وب‌سایت با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوید.

بعضی افراد به غلط بر این باورند که در ابتدای راه‌اندازی یک کسب و کار به دلیل کاهش هزینه‌ها این گزینه را انتخاب کنند و در صورت موفقیت برای راه‌اندازی یک وب سایت اختصاصی هزینه کنند. شاید به زبان ساده بیان موضوع به این شکل قابل فهم‌تر باشد: ”هنگامی که شما آغاز به حرکت در مسیر باریک یک طرفه‌ای می‌کنید که دارای دست‌اندازها و سرعت‌گیرهایی در طول مسیر می‌باشد، قطعا امکان سرعت گرفتن شما وجود نخواهد داشت و همین دیر رسیدن یا موانع موجود در مسیر عموما باعث صرف انرژی زیاد و حتی گاهی نرسیدن به مقصد است.”

فراموش نکنید در یک وب‌سایت ارزشمندترین دارای شما محتوایی‌است که ارایه می‌کنید و نحوه‌ی ارایه‌ی آن و مسلما منطقی‌تر است که زیرساخت مناسبی را برای این دارایی‌های ارزشمند خود درنظر بگیرد. در سوی دیگر این انتخاب پیاده‌سازی یک وب‌سایت به صورت کاملا اختصاصی است. صَرف هزینه‌ی زیاد برای طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت و هزینه‌های مستمر نه چندان اندک برای پایداری و توسعه آن، که مستلزم در اختیار داشتن یک تیم متخصص است.

آیا پیاده‌سازی یک وب سایت اختصاصی تصمیم درستی‌است؟

پیاده سازی یک فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی نیاز به ارزیابی‌های دقیق و مفصلی دارد.  تصمیم گیری بر سر نحوه‌ی اجرای آن خود ماجرای دیگریست. مسلما برای فروشگاه‌هایی که ایده‌های خاصی مد نظر دارد که منحصر به فرد است و یا نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های خاص و یا ارتباطات نرم افزاری و سخت‌افزاری خاصی دارند، شاید گریزی از این تصمیم نباشد. منطقی‌ترین حالت تصمیم‌گیری اینست که شما تمامی خواسته‌ها و نیازهای خود را لیست کنید. وب سایت‌های رقبا را ارزیابی کنید و نقاط ضعف و قوت آنها را مدنظر قرار دهید و ضمن مشاوره‌ به دنبال تیمی باشید که پیاده‌سازی این موضوع را به درستی بر عهده بگیرد.

این مطلب را از دست ندهید:  فروشگاه اینترنتی موفق

یک پیشنهاد خوب برای طراحی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی

در اینجا لازم است شما با واژه‌ای تحت عنوان CMS آشنا شوید که مخففی برای Content Management System است. یا سیستم مدیریت محتوا، فارغ از اینکه سی ام اس دامنه‌های کاربرد وسیعی دارد ولی در زمینه وب‌سایتها سی ام اس ها را به زبان ساده اینگونه تعریف می کنیم، ”هسته‌ای مدیریتی برای درج محتوا و محصول در وب‌سایت” سی ام اس ها دارای هسته‌ی واحدی هستند که همه امکانات سی‌ام اس حول هسته‌ی مرکزی آن شکل می‌گیرد.

شرکت‌های بسیار بزرگ، یا تیم‌های متخصص زیادی به صورت خودجوش همواره در حال توسعه‌ی این هسته‌ی مدیریتی و بهینه‌سازی آن از لحاظ امنیتی و امکانات هستند. بسیار از توسعه‌دهندگان تجاری سرمایه‌گذاری تولیدات نرم افزاری خود برای وب‌سایت‌ها را بر پایه این سی ام اس ها بنا نهاده‌اند و مستندات فنی آنها در صورت نیاز برای متخصصین در دسترس است. ازین رو استفاده از یک سی ام اس برای پیاده‌ سازی وب سایت فروشگاهی گزینه‌ای بسیار معقول به نظر می‌رسد.

مزیت‌های استفاده از سی‌ام اس ها را می‌توان اینگونه برشمرد

  • امنیت بالا
  • به روزرسانی های مستمر
  • دسترسی به منابع و مستندات فنی
  • امکان توسعه‌ی کم هزینه تر به نسبت وب‌سایتهای اختصاصی
  • امکانات بیشتر و انعطاف بالا به نسبت فروشگاه‌سازها
  • هزینه‌ی پایداری و به روزرسانی بسیار پایین‌تر به نسبت وب‌سایت‌های اختصاصی

انتخاب سی ام اسم مناسب برای طراحی سایت:

سی ام اس‌های بسیار زیادی تا کنون در دنیا طراحی و عرضه شده‌اند که شمار آن‌ها به بیش از ۴۰۰۰ عدد می‌رسد. دو پارامتر مهم در گروه بندی سی‌ام اس‌ها وجود دارد اولین پارامتر زبان پایه برنامه‌نویسی آنهاست که عموما بر پریایه ویندوز یا لینوکس هستند و پارامتر دوم نوع لایسنس آن‌هاست که ایجاد تفاوت می‌کند. حال با در نظر گرفتن تنوع سی ام اس ها و پارامترهای تقسیم‌بندی آن‌ها انتخاب مناسب چیست؟

این مطلب را از دست ندهید:  بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن بر کسب و کارها (قسمت اول)

میزان توسعه‌یافتگی و پایداری یک سی ام اس را شاید به درستی بتوان با معیاری مانند میزان استفاده‌ی آن، در بین کاربران اینترنت سنجید به گزارش وب سایت wappalyzer انتخاب شما کاملا مشخص‌ است! ۷۷٫۹ درصد کاربران از سی ام اس وردپرس استفاده می کنند و این میزان استفاده به راحتی نشان‌دهنده قدرت و پشتوانه wordpress است. انتخابی قاطعانه برای پیاده‌سازی وب سایت بر بستر یک سی ام اس امن و کم حاشیه

جهت آشنایی بیشتر با وردپرس می‌توانید با کلیک در اینجا به وب سایت رسمی وردپرس متصل شوید.

اشتباهات رایج در مورد وردپرس:

  • وردپرس یک سیستم رایگان است پس چرا باید برای طراحی سایت هزینه پرداخت کرد؟
    این تصور که ”چون وردپرس رایگان است و نباید بابت طراحی سایت با آن هزینه‌ای پرداخت” تصور غلطی است که عموما مخاطبان با آن مواجه‌اند. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است ولی همانگونه که بالا گفته شد و به مراتب اشاره گردیده وردپرس یک هسته‌ی مدیریتی محتواست و این تعریف دقیق تر wordpress است طبیعتا شما برای دانلود و در اختیار داشتن هسته‌ی وردپرس هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.
    اما برای موارد بسیار چون: استقرار وردپرس بر روی سرور، خرید افزودنی‌ها و قابلیت‌های اضافی برای وردپرس، طراحی اختصاصی برای وب سایت شما و یا خریداری قالب‌های طراحی شده تجاری برای وب‌سایتتان، توسعه‌ی کد در مواردی که لازم به اختصاصی‌سازیست، بهینه‌سازی‌های متفاوت و هزینه‌های تکمیلی مانند پیاده‌سازی زیر‌ٍساخت‌های سئو، UI  و UX نیاز به پرداخت هزینه است. با این وجود‌ هزینه‌های پرداختی برای توسعه و بهینه‌سازی یک سی ام اس به نسبت پیاده‌سازی یک وب‌سایت به صورت اختصاصی چندین برابر کمتر برآورد می‌گردد.
  • پیاده‌سازی یک وب‌سایت با وردپرس کار آسانی است و نیاز به تخصص ندارد.

یکی دیگر از تصورات اشتباه رایج پیرامون سی ام اس ها و به خصوص وردپرس، (چون نام آن بیشتر از بقیه سی ام اس ها شنیده شده است)، این است. تصور اشتباه اینست که وردپرس برای پیاده‌سازی یک سایت بدون داشتن دانش طراحی وب و برنامه‌نویسی ایجاد گردیده، ولی واقعیت آنست که wordpress یا سی ام اس های دیگر به عنوان یک هسته‌ی ساخت‌یافته برای توسعه‌ی ثانویه توسط برنامه‌ نویسان و طراحان وب ایجاد گردیده است. البته پذیرای این واقعیت هستیم که کاربران معمولی بدون داشتن دانش‌های لازم در زمینه‌ی وب، نیز می‌توانند اقدام به برپایی سایت‌های ابتدایی یا به عبارت صحیح‌تر یک ”بلاگ اختصاصی”‌ نمایند.

  • وردپرس امنیت ندارد!
این مطلب را از دست ندهید:  بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن بر کسب و کارها (قسمت دوم)

امنیت نداشتن وردپرس یکی دیگر از ایراداتیست که به این CMS وارد می‌شود، ولی واقعیت چیست؟ همانگونه که می‌دانیم وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای متن‌باز است که تمامی مستندات آن به صورت کامل در اینترنت در دسترس است. این موضوع از طرفی سبب گردیده‌ که هکرها با بررسی این سورس‌ها اقدام به پیدا کردن حفره‌های امنیتی در آن نموده و راه‌های نفوذی برای ورد به این سامانه پیدا کنند.

اما این یک روی سکه‌ است. روی دیگر سکه، اقبال عمومی متخصصان و توسعه دهندگان از این CMS بوده که سبب می‌گردد به سرعت در پی رفع مشکلات امنیتی wordpress برآیند و در خیلی از موارد نقص‌های امنیتی  Zero Day  برطرف‌ می‌گردند. مزیت دیگر متن باز بودن وردپرس این‌است که به توسعه‌دهندگان می‌توانند بنا به درخواست و نیاز مشتریان خود آن را به شکل کاملا اختصاصی تغییر دهند و این امر در کنار استفاده از تجربیات و خروجی زحمات دیگر توسعه‌دهندگان در زمینه امنیت وب، سپر امنیتی محکمی را در وردپرس ایجاد می‌کند.

نتیجه گیری:

با توجه به آنچه تاکنون عنوان گردید می توان به این نتیجه رسید که استفاده از CMS ها گزینه‌ی مناسبی برای پیاده‌سازی اکثر وب‌سایتهاست. در میان سیستم‌های مدیریت محتوا، از وردپرس به عنوان یکی از قوی‌ترین آنها با توجه به مستندات، می‌توان نام برد. سرعت اجرا، هزینه‌‌ی پایین به نسبت کدنویسی اختصاصی، امنیت، انعطاف پذیری، توسعه‌ی مستمر و … از جمله مزایای wordpress هستند. البته دقت به این نکته بسیار ضروریست که پیاده‌سازی هر CMS نیز، تخصص‌های خود را می‌طلبد و تصور داشتن وب سایتی موفق بدون داشتن کافی و یا اندک دانش مختصر ساده انگارانه است.

فهرست