گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

گوگل ترندز یکی از ابزارهای گوگل است که در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ به بازار جهانی عرضه شد. Trend به معنای روند است و میتوان گفت گوگل از این واژه به درستی استفاده کرده زیرا گوگل ترندز ابزاری برای نمایش روند جستجوی واژه های مختلف در موتور جستجوی گوگل می باشد. در گذشته گوگل ابزار دیگری به نام Google Insight داشت که برای تحقیق در زمینه کلمات کلیدی به کار برده می شود و به مرور زمان ابزار گوگل اینسایت نیز با گوگل ترندز اقدام شد.

انتخاب کلمات کلیدی و بسیاری از جزییاتی که مدیران سایت با آن مواجه هستند را میتوان با گوگل ترندز مشخص کرد. برای استفاده از این ابزار قدرتمند نیاز به صرف هزینه های زیاد ندارید چرا که گوگل ترندز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. اگر شما مدیر سایت هستید و تا کنون از این ابزار استفاده نکردید پیشنهاد میکنیم یکبار استفاده از گوگل ترندز را امتحان کنید.

در ادامه به توضیح برخی از قسمت های این ابزار قدرتمند خواهیم پرداخت.

آموزش استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)

برای استفاده از گوگل ترندز وارد سایت www.google.com/trends شوید، در قسمت جستجو کلمه یا عبارت مورد نظر را بنویسید. به عنوان مثال مودم همراه اول را تایپ میکنیم.

در این صفحه آیکن هایی وجود دارد که هر کدام مربوط به موضوعات مختلفی میشود .

Windows: به معنی انتخاب محل جستجو می باشد.

Past 5 years: به معنی بازه زمانی جستجو است.

All categories: به معنی دسته بندی موضوعی عبارت می باشد.

Web Search: به معنی نوع جستجو می باشد. یعنی جستجوی شما از دسته های مختلفی مانند وب سایت، تصویر، خبر و یا ویدئو است.

این مطلب را از دست ندهید:  سئوی سایت : راهکارهای بهبود و ارتقا

با توجه به آیکن های بالا، تنظیمات موردنظر خود را انجام دهید. خواهید دید که نمودار زیر براساس تنظیمات اعمال شده تغییر میکند. این نمودار بر اساس زمان و رتبه نشان داده می شود و طبیعتا به صورت صعودی و نزولی است زیرا در بازه های زمانی مختلف تعداد جستجوی عبارت موردنظر متفاوت خواهد بود.

[vc_single_image image=”9185″ img_size=”full” alignment=”center”]

این نکته را به خاطر داشته باشید که آمارها و ارقام نمایش داده شده توسط گوگل ترندز کاملا نسبی است.

Related queries:

در قسمت Related queries موضوعات و میزان جستجوی کلماتی که با کلمه موردنظر شما در ارتباط هستند و توسط کاربران گوگل جستجو شدند را نمایش میدهد. حداکثر پیشنهادات گوگل ترندز در ای بخش ۲۵ می باشد.

از دیگر مزیت های Related queries این است که میزان علاقمندی و مطالب مورد جستجو توسط افراد و بازه های زمانی که درباره آن موضوع جستجو کرده اند را مشخص میکند. شما به عنوان مدیرسایت میتوانید در بازه زمانی مشخص، سطح تمایل افراد به موضوع سایت خود را بررسی کنید و در زمان مناسب با استفاده از کلمات کلیدی جذاب، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت سایتتان هدایت کنید.

Breakout و Rising و Top:

یکی دیگر از مشخصه های Related queries وجود دو گزینه Rising و Top است. Rising مشخصه کوئری هایی است که  روند رو به رشد دارند. در این نوع بازدید فقط درصد رشد محبوبیت کلمه نشان داده میشود. و Top مشخصه محبوبیت کوئری ها با توجه به ترتیب جستجو است. در دسته بندی Top میزان محبوبیت بین ۰ تا ۱۰۰ مشخص میشود.

گاها ممکن است با عبارتی به اسم Breakout روبه رو شوید. این عبارت برای کوئری های خاص که میزان محبوبیت کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته استفاده می شود.

این مطلب را از دست ندهید:  سئو چیست؟
[vc_single_image image=”9188″ img_size=”full” alignment=”center”]

Interest by region:

در قسمت Interest by region مناطق جغرافیایی نمایش داده میشود که کلمه شما در آن جستجو میشود.

نکته : هرچه رنگ های نمایش داده شده در نقشه پررنگ تر باشد میزان بازدید در آن بیشتر است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کرد این است، کلمه ای که شما در گوگل جستجو میکنید ممکن است فقط مختص به ایران نباشد و در کشورهای دیگر هم جستجو شود و بازه عددی آن تغییر کند. بنابراین اگر میخواهید از ابزارهای دیگری غیر از گوگل ترندز استفاده کنید که بازه جستجو کلمه را درست تر بررسی کنید حتما به این نکته توجه کنید چرا که ممکن است بازه ای متفاوت از دیگر ابزارها به دست آورید.

[vc_single_image image=”9189″ img_size=”full” alignment=”center”]

نتیجه گیری : گوگل ترندز چیست

استفاده از ابزار گوگل ترندز کمک بسیار زیادی به مدیران سایت ها و کارشناسان سئو خواهد کرد زیرا با استفاده از این ابزار می توانید کلمات کلیدی مناسب و میزان جستجوی هر کلمه در مناطق مختلف جغرافیایی را بدست آورید. تولید محتوای مناسب و دست اول بدون هیچ گونه کپی برداری از عواملی است که سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه و برای کاربر جذاب میکند. بنابراین با استفاده از گوگل ترندز میتوانید تحلیل های مناسبی برای سایت خود انجام دهید تا تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید. گوگل بیان میکند آماری که از گوگل ترندز مشخص میشود آماری غیرمطلق و نرمال سازی شده است بنابراین میتوانید از گوگل ترندز برای میزان رشد و افت کلمات کلیدی استفاده کنید ولی برای تشخیص رقابت کلمات کلیدی یا تخمین دقیق میزان ترافیک روی سایت، ابزار مناسبی نیست.

این مطلب را از دست ندهید:  گیمیفیکیشن (Gamification) چیست و چگونه می تواند به کسب و کار من کمک کند؟

منبع :سایت وب ۲۴

فهرست