ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 3
  • 25
  • 265,196
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

نکات مهم در انتخاب نام دامنه اینترنتی مناسب

نکات مهم در انتخاب نام دامنه اینترنتی مناسب

دامنه

دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده‌است. باتوجه به رشد روز افزون وب سایت‌های اینترنتی، انتخاب یک نام خوب برای وب سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌نمایید. انتخاب نام پرمعنا برای سایت یکی از مهمترین مراحل داشتن وب سایت می‌باشد. ثبت دامین خوب ظرایفی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند به هویت آنلاین شما ضربه بزند. نام دامین (Domain Name) همانند لوگو و برند یک شرکت است که اگر درست انتخاب شود مردم آن را برای معرفی محصول خاص خواهند شناخت و در جذب مشتری آنلاین و بازاریابی موفق بسیار مؤثر خواهد بود. نام خوب باعث تبلیغ سایت و افزایش بازدیدکنندگان آن می‌شود. بنابراين اولين قدم براي ايجاد وب سايتي موفق انتخاب یک نام دامین مناسب مي‌باشد.

یک دامین خوب می‌تواند به سرعت اعتماد بازدید کننده را جلب نماید و در نتیجه باعث بازدهی بیشتر سایت شود. همچنین به سرعت باعث ترقی وب سایت شما می‌شود، شما را در اینترنت مشهور می‌کند، اسم شما را بر سر زبان‌ها می‌اندازد، و راه موفقیت شما را در دنیای مجازی هموار می‌سازد. نام دامنه در الگوریتم های جدید گوگل برندینگ از اهمیت خاصی برخوردار است. برخی از ویژگی‌های مهم که به طور کلی باید در انتخاب نام دامنه در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • کوتاه باشد
  • در ذهن افراد بماند
  • تلفظ آن سخت نباشد
  • از نظر املائی به گونه های متفاوت قابل نوشتن نباشد
  • مشخص کننده نحوه فعالیت سایت و امکانات آن باشد

اين مقاله نگاهي به مواردي که بايد قبل از انتخاب نام مورد توجه قرار گيرد، مي پردازد:

قواعد اولیه را رعایت کنید:

نام دامنه‌ها (به علاوه پسوندشان) می‌توانند از ۲ تا ۶۷ کاراکتر باشند و از حروف، اعداد، و خط تیره تشکیل شوند. یک نام دامنه را نمی‌توانید با یک خط تیره شروع کنید یا با یک خط تیره تمام کنید. نام دامنه‌ها به حروف بزرگ و کوچک حساسیت ندارند و عموماً با حروف کوچک نوشته می‌شوند. هم‌چنین لزومی ندارد نام دامنه به حروف لاتین باشد.

دامنه را مرتبط با نوع فعالیت انتخاب کنید:

وقتی به فکر انتخاب نام تجاری هستید، در نظر داشته باشید که نام دامنه ی شما چیست؟ هرچه نام دامنه به نام تجاری، نام محصولات یا خدمات شما نزدیکتر باشد، احتمال اینکه مشتریان بیشتری سایت شما را بیابند، افزایش می یابد که استفاده از عبارتی که نشانگر محصول یا خدمات شماست می تواند به شکل موثرتری مشتریان جدید را جذب کند.

نوشتن و تایپ کردن نام دامین آسان باشد:

بهترین نام دامین نامی است که پیچیده نباشد. با کلمه‌ها بازی نکنید؛ از کلمه‌هایی که ممکن است چند جور نوشته شوند استفاده نکنید؛ داخل نام دامین شماره نگذارید؛ و از کلمه‌هایی که نوشتن‌شان سخت است بپرهیزید. اگر یک نام دامین نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن بدلیل املایی یا طولانی و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می دهید. برای کلمات غیر لاتین تا حد امکان تلفظ نام با نوشتار آن مشابه باشد تا شنونده هنگام تایپ نام دچار سردرگمی نشود.

نام دامنه را با کلید واژه قوی انتخاب نمایید:

یک کلمه کلیدی قوی در URL یک حق امتیاز برای هر وب سایت محسوب می‌شود. این امر به افزایش رتبه وب شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک شایانی خواهد کرد. اگر آدرس url مورد نظر در دسترس نبود، می‌توانید یک پیشوند یا پسوند به کلمه کلیدی مورد نظر خود اضافه نمایید. آدرس اینترنتی که حاوی ترکیبی از کلمات کلیدی می‌باشد به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک خواهد کرد.

نام های مشابه و یا پسوند های رایج را ثبت کنید:

اشتباهات احتمالی را که ممکن است مشتریان بالقوه در زمان تایپ آدرس شما مرتکب شوند در نظر بگیرید. اگر احتمال اشتباه وجود دارد، به فکر ساده کردن اسم باشید و یا چند نام با اشتباهات متداول تایپی را ثبت کنید تا کاربر در صورت تایپ اشتباه هم بتواند سایت شما را بیابد. و یا اگر تصور می‌کنید که نام دامنه انتخابی شما بخصوص از زمان شروع فعالیت وب سایت، ممکن است با پسوند های دیگر توسط افراد مختلف به ثبت برسد، همزمان با ثبت پسوند اصلی، پسوند های مهم و رایج دیگر را نیز به ثبت برسانید.

به خاطر سپردن دامنه آسان باشد:

همیشه نام دامنه را انتخاب کنید که سر زبان بماند و در ذهن به خاطر سپرده شود. هنگامی که شما وب سایتی با ترافیک بالا داشته باشید هیچ وقت نمی خواهید که نام دامنه وب سایت شما قابل حفظ کردن نباشد و یک بازدید کننده نتواند نام وب سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند.

تا حد امکان کوتاه باشد:

نام دامین کوتاه برای حفظ کردن و تایپ کردن بسیار آسان می باشد. و برای وب سایت های تجاری و رسانه های آنلاین بسیار مهم میباشد که نام دامین کوتاه باشد تا مردم براحتی آن را حفظ کنند و بتواند به وب سایت دسترسی سریع داشته باشند.

منحصر بفرد باشد:

داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب و پر بازدیدکننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به حساب می آید. بنابراین هیچ وقت دامینی را انتخاب نکنید که با دامین کسی دیگر مشابه باشد.

تا حد امکان از خط تیره و اعداد در نام دامین استفاده نکنید:

استفاده از خط تیره و اعداد نام دامین شما را به صورت شفاهی دشوار می کند و به خاطر سپردن و تایپ آن را سخت می کند. بنابراین پیشنهاد می شود سعی کنید از خط تیره و اعداد در نام دامین استفاده نکنید استفاده از آنها می تواند برای بازدید کنندگان گیج کننده باشد. اگر نام مورد نظر شما با تعدادی کلمات کلیدی همراه است، برای بهینه سازی بهتر در موتور جستجو، بهتر است که کلمات کلیدی را توسط خط های تیره ازهم جدا کنید.

سعی کنید انتظارات دیگران را برآورده سازید:

هنگامی که شخصی برای اولین بار نام دامنه شما را می شنود باید نام سایت طوری باشد که آن شخص قادر باشد فورا و با دقت محتوای وب سایت شما را حدس بزند.

 دامینی می توانید ثبت کنید که قبلا ثبت نشده باشد:

یک نام دامین نمی تواند برای بیش از یک شخص یا تجارت صادر شود، بنابراین اگر فرد دیگری قبلاً ایده ی شما را ثبت کرده باشد، مجبور خواهید شد به فکر نام جدیدی باشید. برای کنترل اینکه دامنه مورد نظر شما قبلا به ثبت رسیده است یا خیر، از سرویس جستجوی نام دامنه استفاده کنید.

پسوند دامین مناسب و مرتبط با نوع فعالیت انتخاب کنید:

پسوند دامین از لحاظ نوع سایت و از لحاظ اعتبار دامین حائز اهمیت است . دامنه های com به علت پر طرفدار بودن، از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. چون بیانگر این هستند که این دامنه با سابقه تر است و ثبت کننده آن زودتر به ثبت آن اقدام نموده است. برای نام های دامنه پسوند های مختلفی ایجاد گردیده است که آنها را به نوع کار و یا کشور خاصی نسبت می دهد. مفهوم تعدادی از پسوندهای معروف در زیر آورده می شود:

  • پسوند .com برای سایت‌های تجاری و عمومی
  • پسوند .net برای شبکه‌ها
  • پسوند .org برای سازمان‌ها و ارگان‌ها
  • پسوند .info بانک های اطلاعاتی
  • پسوند .name نام شخص
  • پسوند .mobi برای موبایل و دستگاههای همراه
  • پسوند .biz تجارت
  • پسوند .travel مسافرت
  • پسوند .gov.ir برای سایت‌های دولتی ایرانی
  • پسوند .ac.irبرای دانشگاه های ایرانی
  • پسوند .co.ir برای شرکت های ایرانی

حقوق دیگران و قوانین کپی رایت را در نظر بگیرید:

قبل از انتخاب دامنه مطمئن شوید که علامت تجاری یا هر گونه علامت ثبت شده دیگر که متعلق به غیر بوده و شما قانونا مجوز رسمی جهت استفاده از آن را ندارید در آدرس شما بکار نرفته باشد.

نکات زیر را هنگام انتخاب یک دامنه در نظر بگیرید:

  • نام های دامنه باید با استفاده از خدمات آنلاین ثبت رسمی، به ثبت برسد.
  • بطور کلی تمام قوانین حاکم بر نام تجاری، در مورد نام دامنه نیز صادق است.
  • با ثبت یک نام دامنه این نام به منزله ثبت یک آرم تجاری نیست بلکه فقط یک آدرس اینترنتی است.
  • خرید آدرس URL پر هزینه نمیباشد. بنابراین شما می توانید چند URL با کلمات کلیدی قوی خریداری کرده و آن‌ها را به دامنه اصلی وب سایت خود متصل نمایید. در نتیجه ترافیک زیادی به وب سایت اصلی شما هدایت خواهد شد.
  • دامنه های را می توانید برای ۱ یا ۵ سال و سایر دامنه ها را می توانید برای ۱ تا ۱۰ سال ثبت و یا تمدید نمایید.
  • اعتبار دامنه خود را حتی المقدور تا یک ماه قبل از سر رسید انقضاء تجدید نمایید.
  • اولین کسی که نام دامنه را ثبت می کند صاحب آن است و دیگر کسی نمی تواند یک دامنه با آن نام ثبت کند.
  • یک نفر می تواند تعداد زیادی دامنه ثبت کند ولی جوامع اینترنتی به شدت با اینکار که نوعی احتکار نام دامنه است مخالفند.
  • بعد از ثبت دامنه، آن دامنه برای مدت زمانی که ثبت کرده و هزینه آن را پرداخت کرده اید به شما متعلق خواهد بود و اگر بعد از آن زمان مذکور دامنه را تمدید نکرده و هزینه آن را نپردازید ممکن است توسط شخص دیگری به ثبت برسد و مالکیت آن از دست شما خارج شود.
  • هر چه زمان ثبت دامنه بیشتر باشد موتور های جستجو علاقه بیشتری برای دادن رتبه های بهتر به آنان دارند. اگر دامنه شما تازه ثبت شده است باید بین ۶ تا ۹ ماه در حالت معمولی برای رتبه های بهتر صبر کنید.
فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها