ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 1
  • 42
  • 265,230
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

کامپیوتر و تهدیدات امنیتی داده ها

۳۰ سال پیش اولین ویروس کامپیوتری پدیدار شد؛ Elk Cloner وقتی کامپیوتر آلوده برای پنجاهمین بار راه اندازی می­‌شد یک قطعه شعر کوتاه را نمایش می­‌داد. از ان پس مجرمان سایبری میلیون ها ویروس و بدافزار نظیر تروجان ها، کرم های کامپیوتری، نرم افزار های جاسوسی و… ساخته اند.

افراد زیادی در مورد ویروس هایی که صفحه­‌ی کامپیوتر را با اطلاعات زائد پر می‌­کنند یا فایل ها را پاک می­ کنند، شنیده اند. در اوایل دهه­‌ی ۱۹۹۰ دنیا شاهد نگرانی عمومی در مورد ویروس Michelangelo بود. در دهه­‌ی ۲۰۰۰، زمانی که میلیون ها کامپیوتر به ویروس SoBig-F آلوده شدند و شروع به دانلود برنامه های ناشناخته در زمان مشخص از اینترنت کردند، سازندگان آنتی ویروس تلاش کردند تا شرکت های ارائه دهنده­‌ی سرویس های اینترنتی ( ISP ) را متقاعد کنند سرورها را برای جلوگیری از یک فاجعه خاموش کنند.

امروزه تهدیدها کمتر جنبه­ ی نمایشی دارند، هدفمند هستند و بیشتر به منظور کسب درآمد طراحی می­‌شوند تا آشفتگی و بی نظمی. به ندرت پیش می‌آید بدافزاری هارد دیسک شما را پاک کند، پیغامی نمایش دهد یا مواردی از این دست؛ چنین خرابکاری هایی جای خود را به حملات سوددار داده اند. امروزه ویروس ها همه­‌ی فایل های شما را رمزگذاری و درخواست باج می‌­کنند یا هکر ها با تهدید انجام حملات محرومیت از سرویس (denial of service) که مشتریان را از دسترسی به وب سایت شرکت محروم م‌ی­کند از شرکت های بزرگ اخاذی می­کنند.

امنیت

به طور معمول ویروس ها خسارت مشهودی ایجاد نمی‌­کنند؛ گاهی حتی حضور خود را آشکار نمی­‌کنند، در عوض ممکن است به طور پنهانی یک keyloger نصب کنند و منتظر بمانند تا قربانی به یک وب سایت بانکی مراجعه کند و سپس اطلاعات حساب بانکی و پسورد را ثبت و از طریق اینترنت برای یک هکر ارسال کند. زمانی که ویروس کار خود را به پایان رساند می­تواند خود را حذف کند تا از کشف شدنش جلوگیری کند و قربانی حتی متوجه نمی ­شود کامپیوترش آلوده بوده یا اطلاعات حساب بانکی اش دزدیده شده.

 

یکی از روش های دیگری که بدافزار از کامپیوتر شما استفاده می‌­کند تبدیل کردن آن به یک زامبی با کنترل از راه دور است. بدافزار بدون اطلاع شما برای ارسال میلیون ها پیام spam یا راه اندازی حملات بدخواهانه علیه کامپیوترهای دیگر از سیستم شما استفاده می­‌کند.

هکرهای دیگر تعداد زیادی از قربانیان را مورد هدف قرار نمی­‌دهند چرا که این کار باعث جلب توجه ناخواسته می­شود و شرکت های سازنده­ی آنتی ویروس خیلی زود بدافزاری که فعالیتان به طور گسترده گزارش شده را خنثی می­ کنند. به علاوه در حملات با مقیاس بزرگ حجم اطلاعات دزدیده شده بیش از مقداری است که هکر بتواند آن ها را تحلیل و مورد استفاده قرار دهد. به همین دلایل امروزه حملات به طور دقیق متمرکز شده ­اند.

پیش بینی این که تهدیدات در آینده به چه شکلی خواهند بود تقریبا غیر ممکن است. مشخص نیست تهدید های آینده از کجا خواهند آمد یا چقدر جدی هستند، اما واضح است که هر جایی که فرصتی برای کسب درآمد باشد، هکرها و مجرمان سایبری برای دستیابی و سوء استفاده از اطلاعات تلاش خواهند کرد.

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها