ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 3
  • 53
  • 265,075
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتیکمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص شده، مخاطب تعیین شده و با برنامه‌ریزی دقیق، بکوشد پیام مناسب در دوره زمانی مناسب با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال شده و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک تر کردن ارتباط با مالک کمپین، ترغیب نماید. کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی، بی معنی است.

ممکن است تمام تلاش یک کمپین تبلیغاتی در معرفی محصول جدید، جذب مخاطب بیشتر، اطلاع رسانی وسیع و یا هر هدف از پیش تعریف شده ی قبلی باشد. در بحث دیجیتال مارکتینگ عموما جهت سه هدف آگاه‌سازی مخاطب نسبت به محصول، متقاعد کردن مخاطب نسبت به خرید و فراهم کردن شرایط آسان‌تر دسترسی به محصول، از کمپین استفاده می گردد.

در پیاده‌سازی یک کمپین تبلیغاتی ممکن است از چندین رسانه به صورت موازی استفاده شود ولی همواره کوشیده میشود که این رسانا از تم و الگوی مشترکی در انتقال پیام استفاده نمایند.  طبیعیست که مشخص بودن جامعه هدف تاثیر به سزایی در اثربخشی تبلیغات خواهد داشت. کمپین‌های تبلیغاتی می‌کوشند تا با استفاده از ابزارهای مختلف نسبت به ایجاد ارتباط با مخاطبین خود استفاده کنند. در همین راستا ابزارهایی چون شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، وب‌سایتها و اپلیکشن‌های موبایل، ارسال پیامک و … مواردیست که در دنیای دیجتیال عموما مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدل کمپین

یکی از مدلهایی که مفهوم کمپین تبلیغاتی را تشریح می کند مدل ۵M است. در این مدل پنج پارامتر ماموریت(Mission)، پول و بودجه(Money)، پیام(Message)، رسانه(Media) و ارزیابی اثربخشی تبلیغات(Measurement) مورد نظر است.به نظر می رسد که اولویت در بین پارامترهای ذکر شده ”ماموریت” باشد. که بر اساس آن بقیه پارامترها را می‌توان بهتر تعریف نمود.

با نگاهی دقیق‌تر می‌توان مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی را اینگونه توضیح داد:

  1. تحقیق: ارزیابی رقبای ما از لحاظ قدرت و خدمات یا محصولات مشابهی که ارایه می‌دهند، میزان مشتریان و حجم فروش، تخمین تعداد مخاطبان، قیمت محصول یا خدمات و … و شاید مهمتر از همه ارزیابی خودمان از لحاظ توانایی و جایگاهی که داریم، در این مرحله صورت می‌پذیرد.
  2. شناختن جامعه‌ی هدف:شناخت جامعه هدف، یا همان مخاطبین واقعی ما، این که در نهایت چه کسانی قرارست برای محصول و یا خدمات ما پول پرداخت کنند و یا به هر نحوی تحت تاثیر کمپین ما قرار گیرند. شناخت دقیق مخاطبین به شدت ضروریست زیرا به ما کمک می‌کند که کانال ارتباطی و نحوه‌ی تعامل بهتری را جهت تعامل با آنان شناسایی کنیم. در هنگام بررسی دو مورد بالا، تعریف پرسنا می‌تواند نقش به سزایی در هدفمند شدن و دقت بیشتر ما در تعریف کمپین تبلیغاتی ایفا کند.
  3. تعیین بودجه: با تعیین عدد بودجه‌ی قابل سرمایه‌گذاری در کمپین تبلیغاتی، می‌توانیم مشخص کنیم که کمپین‌ما با استفاده از چه ابزاری و به چه میزان گستردگی اجرا شود، آیا صرفا در دنیای مجازی تحقق پذیرد و یا تبلیغات غیر دیجتیال را نیز می‌توانیم پوشش دهیم.
  4. انتخاب تم کمپین تبلیغاتی:در هر کمپین تبلیغاتی با توجه به جامعه‌ی مخاطبین‌، شناخت دقیق از شخصیت برگزار کننده کمپین و اهداف کمپین، می‌بایست الگو یا تم مناسبی برای کمپین لحاظ گردد. این الگو می‌تواند دربرگیرنده رنگ، موسیقی، لحن و زبان گفتار و مواردی ازین دست باشد. در طراحی یک کمپین تبلیغاتی همیشه سعی می‌شود از تم انتخاب شده در تمامی تبلیغات و رسانه‌ها استفاده گردد و اصطلاحا کمپین به صورت یکپارچه و یک‌دست اجرا شود.
  5. انتخاب رسانه مناسب:با توجه به جامعه‌ی مخاطبین، تاثیرگذاری و میزان نفوذ رسانه‌ها، نوع و ساختار پیامی که می‌خواهیم منتقل کنیم، بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم، رسانه‌ و یا رسانه‌های مناسب ما جهت کمپین انتخاب می‌گردد. رسانه‌های مختلفی جهت برگزاری کمپین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌، پیامک، بنرهای تبلیغاتی و … از جمله رسانه‌هایی هستند که به صورت متداول مورد توافق برگزار کنندگان کمپین‌هاست.
  6. برنامه ریزی: با توجه به هزینه‌های رسانه‌، و ایجاد بیشترین میزان بهره‌وری، لازمست بهترین زمان ارایه کمپین در رسانه مشخص گردد. زمان‌هایی که بیشتر مخاطبین ما در حال تعامل با رسانه‌ی مورد نظر هستند، بهترین زمان جهت ارایه‌ی کمپین است. در این گام‌ می‌بایست زمان‌بندی دقیقی جهت اجرای کمپین به صورت کامل پیش‌بینی گردد. لازم به یادآوریست که تمامی کمپین‌ها از لحاظ مدت زمان برگزاری همسان نیستند و ممکنست طول اجرای آن‌ها با یکدیگر تفاوت کند.
  7. اجرای کمپین تبلیغاتی: آخرین گام، مرحله‌ی اجراست. در این مرحله ضمن اجرای کمپین طراحی شده با توجه به پارامتر‌های بالا، لازمست به صورت مستمر بازخورد‌های کمپین و رفتار مخاطبین با توجه‌ به پارامتر‌های قابل ارزیابی بررسی گردد و میزان بازخورد کمپین جهت برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های آتی مورد بررسی قرار گیرد.

جمع بندی کمپین تبلیغاتی:

جهت برگزاری کمپین تبلیغاتی در نظر گرفتن پنج محور: ماموریت، بودجه، پیام، رسانه و ارزیابی میزان اثربخشی ضروریست. اجرای کمپین نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب رسانه‌ی مناسب جهت انتقال پیام دارد. با توجه به فرصتی که میخواهیم در یک کمپین از آن استفاده کنیم و هزینه‌هایی که برگزاری یک کمپین به همراه دارد. دقت نظر به تمامی جزییات و برنامه‌ریزی موفق مستلزم صرف زمان کافی برای این کار است و لازمه‌ی اجرای موفق آن جلوتر از تقویم بودن است.

منابع مورد استفاده در این مطلب: وب سایت متممBeloved.marketing

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها