گیمیفیکیشن (Gamification) چیست و چگونه می تواند به کسب و کار من کمک کند؟

گیمیفیکیشن (gamification) چیست و چگونه می‌تواند به کسب و کار من کمک کند؟

گیمیفیکیشن (Gamification)Gamification گیمیفیکیشن یک ابزار تجاری است و یک جهت کاملا جدید برای رسیدن به اهدافی که برای شرکت شما تعیین کرده است، نشان می‌دهد. اما کسب و کارهای کوچک به دلیل تأکید بر شرکت‌های بزرگ و جهانی که تکنولوژی را در اختیار دارند، از این موضوع دور شده‌اند. این اصلا خوب نیست زیرا gamification یک ابزار،  برای کسب و کارهای کوچک می باشد که به راحتی می تواند برای ایجاد برنامه‌های نوآورانه به آنها اجازه رقابت با مارک‌های بزرگ را بدهد.

مفهوم ساده تر gamification چیست؟

Gamificationساده‌ترین تعریف از gamification: یک روند برای ادغام مکانیک بازی به چیزی است که در حال حاضر وجود دارد برای ایجاد انگیزه مشارکت، تعامل و وفاداری. این می‌تواند تقریبا هر چیزی، از وب‌سایت شما به سوی رسانه‌های اجتماعی، عملیات روزانه، مشارکت مشتری و موارد دیگر باشد. gamification عناصر طراحی بازی را به برنامه‌های غیر بازی معرفی می‌کند تا آنها را سرگرم کننده‌تر و جذاب‌تر کند. از طریق بازخورد مثبت از رقابت، امتیاز، دستاورد، قوانین بازی، وضعیت و بیان خود استفاده می‌کند.

شیوه‌های رایج گیمیفیکیشن چیست؟
جایزه‌‌ها

«پنج نوشیدنی بنوشید، یک نوشیدنی مجانی دریافت کنید.» همه عاشق جایزه هستند. این ابزاری است که در بازاریابی گیمیفیکیشنی می‌توان به بهترین نحو برای بدست آوردن موفقیت استفاده کرد. افراد به صورت طبیعی مایل به دریافت جایزه هستند. همانگونه که در سطور بالا اشاره شد، Starbucks با استفاده از این ابزار توانسته است به جایگاهی شگفت‌انگیز دست‌یابد.

رقابت‌ها

گیمیفیکیشنانگیزه برای پیروزی لزوماً بر اساس جایزه نیست. می‌توان سیستمی را استفاده کرد که در آن پاداش به کاربران امتیازمحور باشد. به این شیوه می‌توان رقابت‌های بیشماری را خلق کرد که به افزایش استفاده کاربران از خدمت شما می‌انجامد. به عنوان مثال، Airbnb ماهانه رقابتی را برگزار می‌کند که در آن به کاربران شانس اقامت در مکان‌‌های منحصر بفرد در هرجای کره زمین را می‌دهد.

رأی‌گیری

با به وجود آوردن این فرصت دادن، به کاربران اهمیت آن‎ها را متذکر می‌شوید.  همچنین می‌توان رقابتی را جهت جمع‌آوری ایده‌ها ایجاد کرد. افراد دوست دارند بدانند که نظراتشان اهمیت دارد.

سؤالات

کاربران را برای  داشتن پاسخ‌های جدید به چالش بکشید یا سؤالاتی را بپرسید که به کاربران دریابند آن‌ها چگونه رفتاری دارند. به عنوان مثال، Buzzfeed در این مورد یکی از موفق‌ترین عملکرد‌ها را داشته است.

این مطلب را از دست ندهید:  مفهوم گیمیفیکیشن و اهداف و مزایای آن
چگونه از گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید؟

نیازی نیست یک بخشی از یک سازمان بزرگ باشید یا دارای یک بودجه عظیم بازاریابی باشید تا بتوانید از استراتژی‌های بازی سازی شده در بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید. گیمیفیکیشن تقریبا می‌تواند برای هر محصول یا خدمتی به کار گرفته شود و با هر بودجه‌ای قابل انطباق است. در این بخش نکاتی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا شروع به استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوایی خود کنید.

در استفاده از گیمیفیکیشن گام های کوچک بردارید

اگر تاکنون هرگز گیمیفیکیشن را در برنامه های بازاریابی خود آزمون نکرده اید، بهترین کار آن است که با یک بازی آسان شروع کنید. به اینصورت می توانید یاد بگیرید که تئوری در عمل چگونه کار می کند و ببینید که مخاطبان هدف شما چگونه بازی را دریافت می کنند و با آن ارتباط برقرار میکنند. یک راه برای شروع آن است که به کاربران جایزه بدهید تا از صفحه فیس بوک بازدید کنند و شما در توییتر دنبال کنند یا ویدئوهای شما در یوتیوب تماشا کنند.

بازی خود را به گونه ای بسازید که مخاطبان آن را حس کنند

اگر سیستم پاداش و جایزه شما برای بازی آنقدر پیچیده است که کاربران برای آشنایی با آن باید یک دستورالعمل طولانی را بفهمند، هرگز نتایج رضایت بخشی از گیمیفیکیشن به دست نخواهید آورد. به جای ساخت یک محیط بازی سازی شده پیچیده و بزرگ، بهتر است که بازی را به یک مجموعه ای از فعالیت های کوچک تقسیم کنید به گونه ای که بازدیدکننده ها قادر باشند رفته رفته در مورد آن یاد بگیرند. تنها اطلاعاتی را به بازیکنان بدهید که به منظور حرکت به مرحله بعد به آن نیاز دارند.

گیمیفیکیشن را به اهداف بازاریابی خود ربط دهید

استراتژی گیمیفیکیشن خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که اطمینان پیدا کنید بازدید کننده ها تنها از وبسایت شما بازدید نمی کنند تا بازی کنند و سپس از صفحه شما خارج شوند. گیمیفیکیشن مورد استفاده قرار میگیرد تا به شما کمک کند آگاهی بهتری نسبت به محصول ایجاد کنید. بازی شما باید بازدید کننده ها را به سایر بخش های وبسایت تان هدایت کند تا بیشتر درباره محصولات و خدمات شما یاد بگیرند.

با متخصصان مشورت کنید

گیمیفیکیشن اغلب بیشتر از آنچه که شما انتظار دارید پیچیده میشود و به شکل بازی های بازاریابی بد از نظر طراحی در می آید. اگر قبلا مسئولیت های زیادی داشته اید و اکنون اضافه شدن یک مسئولیت دیگر به آن برای شما بسیار زیاد است، می توانید برای استفاده از محیط های بازی سازی شده از خدمات و محصولات موسسات و شرکت های فعال در این زمینه استفاده کنید.

گیمیفیکیشن یک استراتژی بسیار عالی است که به شما در زمینه بازاریابی محتوایی کمک می کند و همچنین کمک می کند تا به واسطه ی روش های جدید از طریق تجربه کاربر عالی، به پرورش وفاداری مشتری و ساخت یک تصویر مثبت از برندتان اقدام کنید و با مخاطبان هدفتان تعامل برقرار کنید.

نتیجه گیری:

برای اینکه یک راه حل تولید بتواند موفق باشد، باید به خوبی طراحی، اجرا و نگهداری شود. روش ها باید متنوع شوند و اطلاعاتی که ارائه می دهند باید مورد استفاده قرار گیرد تا نه تنها کسب و کار شما را بهبود بخشد، بلکه خود برنامه را نیز بهبود می بخشد. Gamification نوش دارو  نیست که جادویی همه چیز را بهتر کند. اما این ابزار ثابت شده برای بهبود سطح تعامل کارکنان و مشتریان نیز می تواند سرگرم کننده و جذاب باشد.

گیمیفیکیشن چیست؟

منبع اینفوگرافیک :‌ انمجن گیفیکیشن ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست