ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 6
  • 36
  • 265,220
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

آشنایی با Adobe XD

Adobe XD؛ نرم‌افزاری همه‌کاره برای طراحان UI و UX


نام Adobe تقریباً برای تمام کاربران کامپیوتر آشناست. کافی‌ است یک‌بار خواسته‌ باشید یک فایل پی‌دی‌اف را باز کنید یا یک عکس را ویرایش کنید. در این‌صورت حتما ً Adobe Acrobat reader و Adobe photo shop به شما معرفی شده‌ است. اما محصولات شرکت ادوب، به این دو نرم‌افزار رایج محدود نمی‌شود. این شرکت نرم‌افزارهای متعددی با کاربردهای مختلف و متناسب با نیاز روز تولید کرده است که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به Adobe XD اشاره کرد. نرم‌افزاری در زمینه طراحی رابط کاربری (UI, UX)که اگرچه دیرتر از سایر رقبای خود، در سال ۲۰۱۶ وارد عرصه طراحی صفحات اینترنتی شد، اما در عرض تنها چند سال توانسته است نام خود را به‌عنوان یکی از پرطرفداراترین نرم‌افزارها برای طراحان سایت ثبت کند.

 

Adobe Experience Design که با نام مخفف Adobe XD آن را می‌شناسیم، نرم‌افزاری است با ده‌ها ویژگی قدرتمند برای طراحی، نمونه‌سازی اولیه (prototype)، اشتراک و همکاری در تجربیات کاربری که در دو نسخه مناسب ویندوز و مک عرضه می‌گردد.

با Adobe XD طرح‌های شگفت‌انگیز خلق کنید!

ادوب‌ایکس‌دی به شما کمک می‌کند در حداقل زمان ممکن طراحی‌های منحصربه‌فرد ارائه دهید و از تکرار الگوهای قدیمی رها شوید. در ادوب‌ایکس‌دی می‌توانید با دسترسی به ابزارهای متنوع طراحی، استفاده از وکتورها، رنگ‌ها، کاراکترهای گرافیکی، شبکه‌ها و راهنماهای طراحی، نمای زیبایی برای رابط کاربری بسازید. برخی‌از ویژگی‌های Adobe XD در زمینه طراحی را با هم مرور می‌کنیم:

۱- در این نرم‌افزار می‌توانید المان‌های طراحی مختلفی را بسازید و درصفحات محتلف از آن‌ها استفاده کنید. تغییرات یک المان مشخص را می‌توانید بر روی تمام نمونه‌ها اعمال کنید یا یک نمونه را استثنا قرار دهید.

۲- با ساخت الگوها و الگوریتم‌های دلخواه از انجام کارهای تکراری برای هر محصول خودداری کنید و سرعت کار خود را افزایش دهید.

۳- ادوب‌ایکس‌دی همخوانی و ارتباط مستقیم با فتوشاپ ایجاد می‌کند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید عکس‌های خود را بدون تبدیل در فتوشاپ باز و ویرایش کنید. تغییرات انجام‌شده پس از ذخیره در فایل ادوب‌ایکس‌دی شما ذخیره‌ خواهد شد.

۴- در ادوب‌ایکس‌دی ارتباط بین اجزای مختلف به‌صورت اتوماتیک شناسایی می‌شود. این امر شما را از انجام دستی بسیاری از صفحه‌بندی‌ها و چنیش‌ها معاف می‌کند و می‌توانید خروجی‌های متفاوت و متنوع را با بهترین دقت بسازید.

۵- نرم‌افزار ادوب‌ایکس‌دی جعبه‌ابزار کاملی برای طراحی انواع وکتورها دارد که طراحی آیکون‌ها، باکس‌ها و اجزای مختلف را برای شما آسان می‌کند.

۶- با توجه به نیاز طراحان رابط کاربری برای ایجاد خروجی‌ها با سایزهای مختلف جهت نمایش در صفحه‌های مختلف اینترنتی، ادوب‌ایکس‌دی امکان تغییر سایز و مقیاس اجزای مختلف را در قالب گروه‌های دسته‌بندی‌شده با حفظ تناسب‌ها و کیفیت برای شما فراهم می‌کند.

۷- تمام  فونت‌های موجود در سایر نرم‌افزارهای شرکت  ادوب، به محض نصب Adobe XD در این نرم‌افزار به‌طور اتوماتیک تعریف می‌شوند و دیگر نیازی نیست نگران عدم سازگاری فونت‌ها باشید.

۸- با وجود خطوط‌ راهنما، شبکه‌های زمینه، نقاط اتصال و امکانات مختلف برای تغییر سایز و مقیاس اجزا، کار در صفحه طراحی یا صفحه پیش‌نمایش خروجی کار برای شما بسیار راحت خواهد بود.

با استفاده از Adobe XD پروتوتایپ ‌های کاربردی را در سریع‌ترین زمان ممکن بسازید!

زمان آن رسیده که از سبک‌ها و استایل‌های ایستا و ثابت به سمت طراحی‌های سیال‌تر و پویاتر تغییر رویه دهید. در Adobe XD قابلیت‌های مختلفی برا تعریف روابط مختلف بین اجزا، اضافه‌کردن افکت‌، حرکت و انیمیشن وجود دارد که استفاده از آن‌ها به ‍پویاشدن و نمایش بی‌نظیر طرح اولیه شما کمک می‌کند. برخی از امکانات ادوب‌ایکس‌دی برای ارتقای کیفیت طراحی شما:

۱- در ادوب‌ایکس‌دی امکان تعریف ارتباط‌های مختلف بین اجزا وجود دارد. این ارتباط‌‌ها باعث بازسازی شفاف ایده شما در ذهن مخاطب خواهد شد و میزان توجه و جلب نظر مشتریان شما را افزایش می‌دهد.

۲- در XD توان بازسازی واقع‌گرایانه افکت‌ها و امکانات مختلف را دارید. از کلیک‌های مختلف لمسی در تلفن‌های همراه هوشمند گرفته تا ورودی صفحه کلید، دستورهای صوتی و … همه را می‌توانید در ادوب‌ایکس‌دی بازسازی کنید و ایده خود را به بهترین نحو نمایش دهید.

۳- وجود اپلیکیشن‌های سازگار با سیستم‌عامل‌های مختلف گوشی موبایل نظیر اندروید و آی‌او‌اس امکان ارائه و راستی‌آزمایی طراحی شما را در گوشی‌های موبایل فراهم می‌کند. شما می‌توانید تغییرهای مدنظرتان را بر روی کامپیوتر شخصیتان اعمال کنید و نتیجه‌های حاصل را بر روی گوشی تلفن همراهتان مشاهده کنید.

۴- ادوب‌ایکس‌دی می‌تواند برای شما یک انیمیشن بسازد. کافی است یک گروه المان را کپی کنید و بعد از ایجاد تغییرهای دلخواه در لایه جدید، مثلاً تغییر در سایز، جایگاه یا رنگ المان‌ها، از ایکس‌دی بخواهید این کاربرگ‌های متفاوت را به‌طور اتوماتیک برایتان تبدیل به انیمیشن‌های کوچک کند.

۵- به‌راحتی و با سرعت از داده‌های خود ‍پشتیبان بگیرید و از ذخیره درست پروژه خود اطمینان داشته باشیدو

۶- ادوب‌ایکس‌دی می‌تواند تمام اجزا را در روی کاربرگ شما ثابت نگه دارد. بنابران هدرها و فوترهای شما هنگام اسکرول‌کردن صفحه‌ها، ثابت خواهند ماند و پروتایپ شما را آشفته نمی‌کنند.

۷- ایکس‌دی با نرم‌افزار دیگر شرکت ادوب، یعنی Adobe After Effect سازگاری کامل دارد. درنتیجه می‌توانید انیمشین‌های ساخته‌شده در ایکس‌دی را به افترایفکت انتقال دهید و اقدام به ارتقای کار خود کنید.

Adobe XD تیم شما را یکپارچه و همراه می‌‌کند !

ادوب‌ایکس‌دی امکانات بی‌نظیری برای کار تیمی و اشتراک داده‌ها فراهم کرده است. امکاناتی که برای کاربران بسیاری از نرم‌افزاها یک آروز است:

۱- در این نرم‌افزار شما می‌توانید همزمان به‌صورت تیمی کار کنید! ایکس‌دی این امکان را به شما می‌دهد تا ببینید همکارتان در کدام زمینه مشغول کار است بنابراین نیاز به پیام‌های درون‌گروهی به‌شدت کاهش می‌یابد.

۲- ادوب‌ایکس‌دی تاریخچه کامل طراحی هر پروژه را برای شما ذخیره می‌کند، به‌صورتی‌که در هر مرحله قادر خواهید بود به مرحله قبل برگردید و آن اطلاعات را برگردانید.

۳- در نرم‌افزار ایکس‌دی برای به‌دست‌آوردن بازخورد و نظرهای دیگران در مورد الگوهایی که طراحی می‌کنید، امکاناتی در نظر گرفته شده است. به‌این طریق که می‌توانید پیوندهای اشتراکی برای پروژه خود بسازید یا آن‌ها را در یک صفحه وب اجرا کنید. نظردهندگان و داوران کار شما می‌توانند از طریق وب یا موبایل نتیجه را کنترل کنند و نظر دهند.

۴- با استفاده از ایکس‌دی می‌توانید مجموعه‌ای از داده‌های قابل دانلود، کاراکترهای مورد استفاده، رنگ‌ها، اندازه‌گیری‌ها و کدهای CSS را به‌صورت لینک‌های قابل استفاده برای دیولوپرهای خود بفرستید تا آن‌ها این کدها را در کدبیس‌های خود استفاده کنند.

۵- در ادوب‌ایکس‌دی می‌توانید رمزهای سفارشی به طراحی‌های خود اختصاص دهید و این رمزها را به‌عنوان یک زبان مشترک با توسعه‌دهندگان و سایر اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

۶- ایکس‌دی به منظور تعامل بهتر با اسیر طراخان این امکان را به شما می‌دهد که در هر زمان از انجام پروژه سایر طراحان مورد نظر خود را به همکاری دعوت کنید.

۷- در ایکس‌دی می‌توانید از قابلیت ارسال دعوت‌نامه با تعیین محدودیت‌های خاص برای هر فرد استفاده کنید. درواقع شما می‌توانند تعیین کنید چه کسی به مشخصات طراحی شما دسترسی داشته باشد، جه کسی بتواند پروتوتایپ را بررسی کند و یا امکان نظردهی برای چه کسی وجود داشته باشد.

۸- به منظور امکان اشتراک‌گذاری سریع پروژه‌ها، ادوب‌ایکس‌دی اطلاعاتتان را در فضای ابری ذخیره می‌کند و با داشتن قابلیت به‌روزرسانی خوکار این فضای ذخیره‌سازی امکان ازدست‌رفتن اطلاعاتتان را به حداقل می‌رساند.

۹- با استفاده از قابلیت ضبط پیش‌نمایش قادر خواهید بود یک فایل MP4 از پروژه خود ضبط کنید و آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید. البته این قابلیت تنها در نسخه مک نرم‌افزار ادوب‌ایکس‌دی فعال است.

۱۰- نرم‌افزار ادوب‌ایکس‌دی با بسیاری از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مورد علاقه شما مانند نرم‌افزارهای مایکروسافت، Jira، Slack و Airtable سازگار است.

Adobe XD  بستر سازمان‌یافته‌ایست که با نیاز شما توسعه می‌یابد!

ایکس‌دی یک پلتفرم باز دارد، بنابراین به‌صورت یکپارچه با ابزارهای مورد علاقه شما ادغام می‌شود. در ایکس‌دی شما می‌توانید به صدها پلاگین دسترسی داشته باشید یا برای گسترش قدرت برنامه آن را مطابق سلیقه خود بسازید. ادغام اپلیکیشن‌های مختلف در ایکس‌دی سبب شده است نیازی به جابه‌جایی بین نرم‌افزارهای مختلف برای تکمیل کار خود نداشته باشید. همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد بسیاری از نرم‌افزارها مانند نرم‌افزارهای مایکروسافت، Jira، Slack و Airtable با ایکس‌دی سازگار هستند با در آن ادغام شده‌اند.

به‌علاوه پلاگین‌هایی برای ادوب‌ایکس‌دی طراحی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قابلیت‌های نرم‌افزار را مطابق با نیاز خود توسعه دهید. نکته خوشحال‌کننده این  است که این پلاگین‌ها به‌صورت رایگان در سایت رسمی Adobe XD قابل دانلود هستند.  برای دانلود رایگان این پلاگین‌ها می‌توانید از این لینک استفاده کنید:

https://www.adobe.com/products/xd/resources.html

در کنار این پلاگین‌های از قبل طراحی‌شده، شما می‌توانیدپلاگین سفارشی خود را برای ایکس‌دی طراحی کنید تا کاربرگ‌ها و اجزای موردعلاقه‌تان را به‌صورت یک پلاگین به نرم‌افزار اضافه کنید. برای این‌ کار سری به سایت رسمی نرم‌افزار Adobe XD بزنید یا از این لینک استفاده کنید:

https://adobexdplatform.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + 5 =

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها