استارتآپ (startup) چیست؟
اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارتآپ را تعریف کنیم: استارتآپ به شرکتهای نوپایی گفته میشود که با یک ایدهی ساده و اولیه شروع میکنند و به سرعت رشد مییابند و به درآمد میرسند. نیل بلومنتال، موسس و مدیرعامل کمپانی واربی پارکر (Warby Parker) استارت آپ را این چنین تعریف میکند:
استارتآپ یک کمپانی نوپا است که راهحلی نوین را برای یک مساله ارائه میکند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.
بسیاری استارتآپ را فرهنگ نوینی برای اندیشههای نو و خلاقیت برفراز ایدههای موجود میدانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنهی آشیل راهحلهای موجود شناخته می شوند.
در حقیقت استارتآپ یک رویداد یا همایش، یک وب سایت و یا اپ موبایل نیست. استارتآپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست. استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است. استارت آپ ها، معمولا حول ایده های نوآورانه و خلاقانه بنا می شوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده های نو، در جستجوی روش هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارت آپ ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان می دهد.
از بهترین مثالها و موفقترین استارتآپهای جهان میتوان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکتهایی که با یک ایدهی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیدهاند و امروز بر دنیا تاثیر میگذارند.
استارتآپها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا میکنند، برای موفقیت استارتآپ تکنیکهای متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.
استارتآپ در ایران و اهمیت آن
در چند سال اخیر شاهد برگزاری استارتآپ های فراوانی با موضوعات مختلف در سطح کشور بوده ایم و شاهد این هستیم که روز به روز به تعداد این استارت آپ ها افزوده می شود. دیجی کالا، کافه بازار، اسنپ، آپارات، تپسی، اسنپ فود، دیوار، علی بابا و بامیلو از جمله استارت آپ های معروف ایران هستند که ضمن درآمدزایی بالا تقریبا در این زمینه پیشرو هستند.
عمده ترین دلایلی که شور و اشتیاق زیادی در ایران پیرامون مباحث استارتاپی مطرح است، جمعیت بالا، تحصیل کرده و جوان، به علاوه نفوذ اینترنتی بالای این کشور نسبت به کشورهای منطقه است. همچنین به دلیل راه اندازی ۴G توسط اپراتورهای نسل اول و دوم تلفن همراه و رشد بسیار بالای استفاده از تلفنهای هوشمند، فضای مانور و گسترش بالایی در اختیار کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک و استارتآپ ها قرار گرفته است. امیدواریم با ایجاد موفق یک سازمان موقت که در جستجوی یک مدل تجاری مقیاس پذیر و پایدار و قوام یافتن آن و اثرگذاری آنها در فضای کسب و کار ایران، باعث انگیزه بیشتر در نسل بعدی از کارآفرینانی شود که صرفا به کارمندی، خود اشتغالی و یا داشتن یک کسب و کار کوچک قانع نیستند.
در واقع کسب و کارهایی که مبتنی بر فناوری هستند و شکل و شمایل سنتی قبل را ندارند، میتوانند با سرعت زیادی رشد کنند. در ایران نیروی انسانی جوان، پر تلاش و با انگیزه ی زیادی وجود دارد که می توانند جذب همین استارت آپ ها شوند یا خود دست به کار آفرینی بزنند و با ایجاد یک کسب و کار، در زمانی کوتاه تعداد زیادی شغل به وجود آورند.
گوگل استارتآپ
وب سایت گوگل استارت آپ (Startup Google)، وب سایتی جامع از اطلاعات مفید برای استارت آپ ها و شرکت های نو بنیان است. در این وب سایت نکات مهمی از نحوهی مدیریت و موفقیت وب سایت ها نیز گنجانده شده، هدف اصلی گوگل از راه اندازی ایده گوگل استارت آپ، کمک به کسب و کارها و استارت آپ های (StartUp) کوچک است، و تمامی استانداردها و اصول پایه گذاری و راه اندازی کسب و کار جدید در آن آموزش داده شده و به راحتی قابل دسترس می باشد. نحوه رهبری، نکات مدیریتی، راهکارهای بازاریابی، استخدام و تبیین استراتژی مهمترین نکات آموزش داده شده در این سایت میباشد که برای رسیدن به این اطلاعات از مدیران مطرح و با تجربه گوگل و شرکت های تابعه گوگل استفاده شده و کاملا کاربردی و به روز میباشد.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، یک قدرت بی همتا برای معرفی، تبلیغ و بازاریابی اینترنتی گسترده محصولات و خدمات در دهکده جهانی اینترنت هستند. نتایج بررسی های شرکت مشاوره مک کنزی که نشریه فوربس ۲۰۱۴ در سپتامبر منتشر کرد نشان می دهد که اثربخشی بازاریابی دهان به دهان، بیش از ۲ برابر سیستم های تبلیغاتی سنتی مانند پوستر و بروشور و کاتالوگ و بیلبوردهای تبلیغاتی، تاثیر گذار است و از همه مهم تر، وفاداری بیشتر مشتریان را به همراه خواهد داشت.
وبلاگ نویسی، تویتر، فیسبوک، پیینترست و اینستاگرام، ابزارهای مجازی جدیدی هستند که به شرکت ها و فعالان کسب و کار در دنیای امروز کمک می کند تا بتوانند قابلیت های بازاریابی خود را گسترش دهند. تراژدی لایک ها و فالوورها که در فیسبوک و اینستاگرام، موج جدیدی را برای مخاطب پذیری فعالان کسب و کار و افراد حقیقی و حقوقی ایجاد کرده است، تاثیرگذاری زیادی در موفقیت کسب و کارها به ویژه شرکت های نوظهور داشته است.
در این راستا مجموعه آی تی عصر مجازی با بیش از یک دهه سابقه فعالیت و کوله باری از تجربه و علم در زمینه آی تی، توسعه ی وب و مدیریت و بازار، با ارایه خدمات مشاوره، طراحی وب سایت و اپلیکیشن و همچنین ارایه خدمات تولید محتوا و پشتیبانی در جهت کسب موفقیت برای استارتآپ ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ و جلب رضایت مشتریان گام برمی دارد.