بازاریابی دیجیتال:شناخت مشتری در بازاریابی دیجیتال:
اولین و مهمترین اصل بازاریابی دیجیتال این است: مشتری خود را بشناس. تکنولوژی مدرن اجازه میدهد تا بازاریابان مقدار زیادی از دانش خود را در مورد مشتریان خود به دست آورند. با این حال، شرکتها باید بدانند چگونه، در کجا و چه زمانی از این اطلاعات استفاده کنند. در بازاریابی دیجیتال وقتی بفهمیم مشتریان چگونه فکر میکنند و چه چیزی دوست دارند میتوانید برای ارتباط با آنها در مورد محصول یا خدماتی که میخواهید بخرند راههای مناسب و جذابی پیدا کنید.
در بازاریابی دیجیتال باید مشتریانتان را در دو سطح بشناسید:
از لحاظ منطقی: یعنی جنبهی عملی و از لحاظ غیر منطقی: یعنی جنبه احساسی تصمیم گیری هنگام خرید. در هر خرید چه خرید سودا باشد یا برنامه نرم افزاری، خدمات مشاوره، کتاب، قطعه تولیدی و…. هر دو عنصر منطق و احساس دخالت دارد.
مطمئن باشید که شناخت مشتری خود یکی از اصول و مفاهیم بازاریابی دیجیتال است؛ پس برای آنکه در بازاریابی دیجیتال واقعاً مشتریان را بشناسید باید جواب دو سوال را پیدا کنید:
مشتریان درباره محصول شما چه حسی دارند؟
آیا در آنها احساس خوبی به وجود می آورد؟ خصوصیاتش را دوست دارند؟ و آیا آنچه را محصول شما باعث می شود در مورد خودشان احساس کنند دوست دارند؟
درباره محصول شما چطور فکر می کنند؟
آیا آن را درک میکنند؟ فکر میکنند از نظر مشخصات و فواید به محصولات رقیب برتری دارد و می تواند نیازهایشان را برطرف کند؟ احساس می کنند محصول شما با توجه به فواید و قیمتش ارزش خرید را دارد؟
گاهی برای مشتریانی که قصد دارید محصول خود را به آنها بفروشید یکی از این دو جنبه ارزش بیشتری دارد. در سایر موارد هر دو جنبه اهمیتی یکسان دارند. در مورد مشتریان شما کدام حالت صادق است؟
باید یکی از سه رویکرد زیر را استفاده کنید:
رویکرد اطلاعاتی:
مشتریان شما وقتی از این روش استفاده میکنند که بخواهند بر اساس منطق خرید کنند. بسیاری از بازاریابهای بین شغلی نیز همین روش را به کار میبرند. در این روش محصول را نشان میدهید و از فواید آن حرف میزنید.
هنگام استفاده از این رویکرد مقایسه با بدترین محصولات رقیب فکر خیلی خوبی است. وقتی از این روش استفاده کنید که فکر میکنید خریداران در مورد محصول، با دقت، با فکر و آگاهانه تصمیم میگیرند؛ یا زمانی که شواهد قوی مبنی بر این دارید که قصد دارند محصولات یا خدمات شما را به جای رقبا انتخاب کنند.
رویکرد عاطفی:
در این روش برخورد، به جای منطق، دکمه عواطف و احساسات را میفشارند. مثلا بازاریاب نرم افزار ویروس یاب ممکن است با مطرح کردن این مسائل کاربران کامپیوتر را بترساند:
اگر همین حالا یک ویروس هرچه را در کامپیوتر شماست نابود کنند چه هزینهای باید بپردازید؟
این کشش هیجانی ممکن است از کلیه اطلاعات آماری در مورد فراوانی و انواع ویروسهای اینترنتی موثرتر باشد. از این رویکرد وقتی استفاده کنید که بتوانید با بهرهبرداری از احساسات شدید مشتریان خود این احساسات را به محصول یا خدمات خود مرتبط کنید، یا زمانی که فکر کنید مردم از روی هوس تصمیم میگیرند.
ایجاد محتوا: مقدار عظیم دادهها در فضای مجازی باعث میشود که هر نام تجاری یک تاثیر واقعی داشته باشد. هدف شناختن مخاطب و ایجاد محتویاتی است که توجه آنها را جلب میکند و آنها را تشویق میکند تا درگیر شوند.
ترکیب متعادل:
در این روش برخورد میتوانید ترکیبی از جذابیتهای اطلاعاتی و هیجانی را به کار برید. این روشی است که برای فروش نرم افزار ضد ویروس و بسیاری محصولات دیگر به کار میبرند زیرا با این روش میتوان هر دو بخش منطقی و احساسی ذهن خریدار را فعال کرد. مثلاً پس از عنوانی بر اساس تاکتیک ترساندن که میپرسد: «اگر ویروسی هر چه را در کامپیوتر شماست از بین ببرد چه میشود»، کمی اطلاعات آماری میآورند: «سال یکی از هر ۱۰ کاربر کامپیوتر دچار یک حمله ویروسی فاجعهآمیز میشود». واقعیات نگرانی ناشی از مسئله مذکور را افزایش میدهد و مشتری را به فکر خرید میاندازد.
یکی از سه روش و انتخاب و در تمام ارتباطات خود همیشه از آن استفاده کنید و وقتی شک دارید برای احتیاط رویکرد ترکیب متعادل را به کار بگیرید.
معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال:
۱- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)
یکی از بهترین روشهای بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است.
داشتن یک وب سایت خوب و کاربرپسند بسیار عالی است، اما به شرطی که در موتورهای جستجویی مانند گوگل رتبه و جایگاه خوبی داشته باشد.
مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما میگردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب میکند.
۲- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
فرقی نمیکند شما در چه زمینهای فعال هستید و وب سایتتان چه موضوعی دارد، تولید محتوا از مهمترین کارهایی است که میبایست برای سایت خود انجام دهید. این کار چند دستاورد مهم برای شما دارد:
– اول اینکه بازدیدکنندگان سایت شما با مطالعه محتوای کاربردی که شما به آنها ارائه میدهید نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه میدهید حس بهتری پیدا میکنند و شانس اینکه مشتری شما بشوند بیشتر میشود.
– دوم اینکه تولید محتوای مفید و کاربردی از نظر موتور جستجوی گوگل در رتبه بندی سایت شما بسیار مهم و تعیین کننده است. پس سعی کنید همواره برای سایتتان محتوای کابردی و به روز آماده کنید.
۷ روش برای تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال:
– نوشتن یک عنوان مناسب
– میخکوب شدن با دیدن چیزی که شما خلق کردهاید
– تحقیقات پیرامون موضوع محتوا
– تمرکز بر یک هدف واحد
– با یک آوای منحصر به فرد بنویسید
– بهینه سازی محتوای دیجیتال
– نوشته خود را ویرایش کنید
نوشتن مطالب مفید و موثر در تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان راضی تاثیر گذار است. این فقط در مورد استخراج محتوای مناسب نیست بلکه برای تولید محتوای با کیفیت بسیار مهم است. موتورهای جستجو در محتوای وبسایتها میگردند و به سایتهایی با محتواهای مناسب و نوشتار خوب از طریق رتبه بندی بالاتر آنها در نتایج جستجو پاداش میدهد.
۳- بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media)
نباید تنها به ورودیهای سایت از طریق موتورهای جستجو اکتفا کرد، بلکه باید از فرصت بدست آمده از حضور بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی نهایت بهره را برد. بسیاری از افراد زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام میگذرانند و این فرصت مناسبی برای معرفی تجارت شما به آنها است.
قدرتمندترین ابزار مربوط به شبکههای اجتماعی است پس حتما برای یک حضور قدرتمند در شبکههای اجتماعی و برند سازی در این شبکهها برنامه ریزی کنید.
۴- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
ایمیل به عنوان اولین وسیله ارتباطی در فضای اینترنت به شمار میرود که امروزه کاربرد بسیار زیادی در بازاریابی مستقیم در این دنیای مجازی داشته و تاثیر فوق العاده ای در فروش محصولات اینترنتی دارد.
یکی از روشهای کاملا کاربردی در دنیای اینترنت، بازاریابی با استفاده از ایمیل میباشد (ایمیل مارکتینگ). در این روش، ایمیل به عنوان ابزار و وسیلهای جهت ارتباط مستقیم و بی واسطه با مشتریان کاربرد دارد که میتوان با استفاده از آن پیامهای تجاری، مناسبتی، خبری و غیره را در مورد محصولات خود برای مشتریان ارسال نمود.
۵- بازاریابی ویدیوئی (Video Marketing)
دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان میگذارد.
بسیاری از مردم ترجیح میدهند ویدیویی درباره یک محصول ببینند تا اینکه مطلبی درباره آن بخوانند.یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند.
۶- تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی میتواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینههای تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.
از دیگر نمونههای تبلیغات دیجیتال تبلیغات کلیکی در سایت های پر بازدید است.در این روش تبلیغاتی با توجه به موضوع تبلیغ خود به صورت هوشمندانه مشخص میشود که چه زمانی و در چه مکانهایی تبلیغات شما به نمایش در آید. تبلیغات کلیکی فقط محدود به نمایش در سایتهای بزرگ نمیشود. بلکه شما حتی میتوانید تبلیغات خود را در اپلیکیشنهای موبایلی نیز به نمایش در آورید. یکی از محبوبترین روشهای تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی از جنبههای مختلف میتواند برای شما بسیار مفید باشد:
– شما از طریق رپورتاژ آگهی میتوانید بک لینکهای با کیفیت و دائمی دریافت کنید.
– دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا برود.
– سوم اینکه به برند سازی شما کمک میکند.
– مهمترین مزیت رپورتاژ آگهی است اینه که به سئوی سایت شما بسیار بسیار کمک میکند.
یکی ازبهترین و جدیدترین روشهای تبلیغات دیجیتال ارسال پیام اعلان است. این روش را بیشتر در اپلیکیشنهای موبایلی میبینیم. در این روش پیامهای اعلان به صورت نوتیفیکیشن در موبایلها ظاهر میشود. یعنی زمانی که شما در حال استفاده از گوشی موبایل خود هستید تبلیغاتی به صورت نوتیفیکیشن برای شما ظاهر میشود.
۷- بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمیتواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد میتواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.
در بازاریابی چریکی سعی میشود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب و کار نوپای شما هیچ وقت نمیتواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. به همین خاطر به جای پول خرج کردن باید ایده خوب داشته باشید.
هدف بازاریابی چریکی این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود.
از مشتریان فعلی می توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آنها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آنها می توانید از آنها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند. در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه میگویند، مهم این است که مردم درباره شما میگویند. یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شده است.