ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 2
  • 43
  • 265,231
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

انتخاب دامنه مناسب برای سایت

چگونه انتخاب دامنه کنیم؟ دات کام (.com) یا دات آی آر (.ir)

انتخاب دامنه مناسب

انتخاب دامنه: اگر می‌خواهید مزاحم نداشته باشید حداقل دو یا همه پسوند (دامنه)های موجود را ثبت کنید!

به درخواست کاربران سایت و مشتریان عزیز، در این مقاله به بررسی انتخاب دامنه و تفاوت‌ها و مزایا و معایب دامنه‌های دات‌کام (.com) و دامنه دات‌ای‌ار (.ir) و دامنه co می پردازم و آنها را از نظر سئو باهم مقایسه خواهم کرد. قبل از اینکه به بررسی انتخاب دامنه بپردازم و آنها را از نظر سئو مقایسه کنیم هر یک از این انواع دامنه‎های اینترنتی را معرفی می‌کنیم.

دامنه‌ .com

دامنه‌های com متداول‌ترین دامنه‌های اینترنتی هستند، واژه com مخفف عبارت commercial به معنای تجاری است و وب سایت‌هایی که می‌خواهند فعالیت‌های تجاری انجام دهند به‌طورمعمول باید از این پسوند در دامنه‌ خود استفاده کنند. البته به دلیل استقبال بیش‌ازحد از این نوع دامنه‌‌ و همچنین متداول بودن آن در حال حاضر اکثر سایت‌های غیرتجاری نیز از این پسوند برای انتخاب دامنه استفاده می‌کنند.

دامنه .ir

علاوه بر پسوندهای دامنه‌ معمول مانندnet ، org ،edu و… برخی از دامنه‌ها مخصوص کشورها و حتی شهرهای خاص تعریف‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال دامنه‌‌ .to مخصوص شهر تورنتو در کانادا تعریف‌شده است و برای کشور خاصی نیست. دامنه .ir نیز برای کشور ایران در نظر گرفته‌شده و سایت‌هایی که مرتبط با ایران هستند می‌توانند از این دامنه‌ استفاده کنند.

دامنه .co

چند سالی است که ثبت دامنه با پسوند .co رونق گرفته است، بسیاری از افرادی که دامنه‌ با این پسوند ثبت می‌کنند از فلسفه و علت نام‌گذاری این دامنه اطلاعی ندارند. برخلاف تصور این افراد دامنه‌ co مخفف عبارت company  نیست! بلکه این دامنه‌ یک دامنه‌ ملی محسوب شده و برای کشور کلمبیا است. بنابراین قوانین مربوط به این دامنه مربوط به کشور کلمبیا است و علت گران بودن این نوع از دامنه‌ها هم همین موضوع است.

انتخاب دامنه برای سایتتفاوت دامنه‌های دات کام و دات آی آر

اگر کسب‌وکاری محلی دارید و داخل کشور فعالیت می‌کنید انتخاب دامنه با پسوند دات‌ای‌ار (.ir) مناسب است و اگر تجارت بین‌المللی دارید بهتر است از دامنه‌های با پسوند بین‌المللی مانند دات‌کام (.com) استفاده کنید، خاطرنشان می‌کند که تمامی وب سایت‌ها در تمامی دنیا قابل‌رؤیت هستند و ربطی به پسوند دامنه انتخابی‌شان ندارد و از این لحاظ دامنه‌های بین‌المللی و دامنه‌های مربوط به یک کشور باهم فرقی نمی‌کنند.

اگر نمی‌خواهید اختلالی در برند سازی برای‌تان پیش بیاید و نمی‌خواهید فرد دیگری یا رقیبتان سایت با دامنه مشابه شما داشته باشد هر دو دامنه را انتخاب کنید و البته می‌توانید یک وب سایت با دو یا چند آدرس سایت داشته باشید.

گوگل اعلام کرده دامنه‌هایی که پسوند آن‌ها مربوط به یک کشور می‌باشد را محلی فرض می‌کند و تجار بین‌المللی از پسوندهای بین‌المللی استفاده کنند تا بهتر در نتایج جستجوهای سایر کشورها دیده شوند (معنی این جمله آن نیست که پسوندهای محلی مانند دات‌ای‌ار (.ir) در دیگر کشورهای جزء نتایج جستجو گوگل قرار ندارند). توجه داشته باشید اگر می‌خواهید از آگهی‌های گوگل بهره بگیرید باید دامنه با پسوند بین‌المللی داشته باشید و نمی‌توانید با پسوند ای‌ار (.ir) از این آگهی‎ها استفاده کنید (توجه داشته باشید آگهی گوگل GOOGLE AD با جستجو گوگل متفاوت است) .

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، قطعاً هر وب سایتی بسته به اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند بهتر است دامنه مربوط به کار خود را ثبت کند. البته نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به متداول بودن دامنه‌های  com بهتر است حتماً در صورت آزاد بودن این دامنه را برای سایت خود ثبت کنید زیرا در صورت بزرگ شدن وب سایت شما در درازمدت ثبت نکردن این دامنه می‌تواند برایتان مشکلات زیادی ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید یک سایت فارسی داشته باشید بهتر است دامنه‌های ir و com را هم ثبت کنید تا بعد از شما شخص دیگری دامنه با پسوند دیگری را ثبت نکند و این موضوع برایتان مشکل ایجاد نکند.

انتخاب دامنه ir ، com و co از نظر سئو

مهم‌ترین تفاوت این سه دامنه بر اساس نوع مخاطبی است که دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره تلاش می‌کنند بهترین پاسخ ممکن را به جستجوی کاربر ارائه دهند و به همین جهت یکی از معیارهای اساسی که دارند انطباق خواسته کاربر با عبارتی است که جستجو کرده است. گوگل به‌صورت خودکار برای دامنه‌های ملی مخاطب هدف را در همان کشور قرار می‌دهد.

یکی از راه‌های منطبق کردن این موضوع در نظر گرفتن شرایط مکانی است، به‌عنوان‌مثال اگر کاربری در نیویورک به دنبال پیتزافروشی بگردد باید اطلاعات پیتزافروشی‌های نزدیک به محل خود را پیدا کند و کاربر دیگری که در لندن به دنبال پیتزافروشی است می‌بایست اطلاعات متفاوتی که مرتبط با مکان اوست ببیند.

گوگل در ابزار web master tools خود این امکان را در اختیار مدیران سایت‌ها قرار داده تا بتوانند کشور موردنظر خود را انتخاب کنند تا نتایج گوگل برای مخاطبینی که در آن کشور جستجو می‌کنند نسبت به سایر وب سایت‌ها بالاتر نمایش داده شود. برای دسترسی به این بخش کافی است در بخش site settings در وب مستر تولز کشور هدف موردنظر خود را انتخاب کنید.

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها