ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 2
  • 43
  • 265,231
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

بازاریابی دیجیتال و تاثیر آن بر کسب و کارها (قسمت اول)

بازاریابی دیجیتال:بازاریابی دیجیتالچکیده

جوامع امروزی، عموما جوامع مبتنی بر فناوری دیجیتال هستند. در حالی که بسیاری از کشورها با بحران‌های مختلفی مواجهند و بطور مثال در کشوری مشکل بحران کمبود آب وجود دارد ولی با این حال گوشی‌های هوشمند و فن‌آوری‌های نوین ارتباطی جایگاه خود را از دست نداده‌اند.

به همین دلیل، امروزه شرکت‌ها باید درک کاملی از چگونگی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای به حداکثر رساندن آگاهی و تاثیر برند خود داشته باشند. هدف اصلی  این مقاله شناخت بازاریابی آنلاین و تکنولوژی بازاریابی رسانه‌های دیجیتال و تاثیر آن بر کسب و کارهاست.

بازاریابی دیجیتال

تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که مبتنی بر رسانه‌های دیجیتال مختلف از جمله وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و… بنا گردیده و به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین ابزارهای تبلیغاتی موثر باز کرده‌است.

شبانه‌روزی و بی‌وقفه بودن تبلیغات دیجیتال، ضریب نفوذ بالا و قابلیت ایجاد تغییرات بصورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکت‌ها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند بسیار  پُر رنگ‌تر شوند.

در واقع دیجیتال مارکتینگ (یا همان بازاریابی دیجیتال) به معنی استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برندسازی می‌باشد.

تاریخچه بازاریابی دیجیتال

توسعه بازاریابی دیجیتال از توسعه تکنولوژی جدا نیست. یکی از نکات کلیدی در آغاز سال ۱۹۷۱ بود که ری تاملینسون نخستین ایمیل را فرستاد و تکنولوژی او باعث تغییر در پلتفرم‌ها برای ارسال و دریافت فایل از طریق ماشین‌های مختلف شد. با این حال، دوره مهم به عنوان آغاز بازاریابی دیجیتال در سال ۱۹۹۰ بود که موتور جستجو Archie  به عنوان یک شاخص برای سایت‌های FTP ایجاد شد. توسعه بازاریابی دیجیتال از دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ دچار تحولی شد که برند‌ها و کسب و کارها بیشتر از تکنولوژی برای بازاریابی استفاده می‌کردند. همانطور که سیستم عامل‌های دیجیتال به طور فزاینده‌ای در برنامه‌های بازاریابی و زندگی روزمره گنجانده شد و مردم از دستگاه‌های دیجیتالی بجای بازدید از فروشگاه‌های فیزیکی استفاده می‌کردند، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نیز شایع‌تر و کارآمدتر شدند.

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

هر کسب و کار  امروزی با رقبای سختی در دنیا مواجه است، از این رو جذب مشتری برای محصول بسیار حائز اهمیت است. تبلیغات را در بازار می‌توان به طنابی جهت جذب مشتری تشبیه کرد. با این وجود برای رونق کسب و کار و افزایش سود نمی‌توان محصول را بدون طناب در بازار رها کرد.

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات‌وایر نمایش داده شد. زمانی که هات‌وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی به وجود آمدند.

در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰٬۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند. در سال ۱۹۹۵ وب به عنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه‌اندازی نمود.

تکامل سریع رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌ها و راه‌های جدیدی را برای تبلیغات و بازاریابی ایجاد کرده است. این امر با افزایش تعداد دستگاه‌ها برای دسترسی به رسانه‌های دیجیتال، منجر به رشد چشمگیر تبلیغات دیجیتال شده است. بسیاری از شرکت‌ها شروع به تغییر برنامه کاری خود کرده‌اند و راهکارهای بازاریابی را در اینترنت راه‌اندازی کرده‌اند. آنها بازاریابی دیجیتال را به عنوان پایه‌ای برای توسعه کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند. نمی‌توان انکار کرد که مزیت این روش بازاریابی دیجیتال می‌تواند به این شرکت‌ها و سازمان‌ها امکان رشد آن‌ها را بدهد.

برخی راهکارهای تبلیغات اینترنتی

  • راه‌اندازی‌ پایگاه اینترنتی
  • ارسال نامه الکترونیکی
  • ایجاد کلوب مشتریان
  • درج آگهی تبلیغاتی در آگهی نامه‌های اینترنتی
  •  استفاده از دامنه‌های مفید نمونه دامین
  • ایجاد نمایشگاه الکترونیکی
  • راه‌اندازی فروشگاه الکترونیکی

مزایای بازاریابی دیجیتال

ظهور فرصت‌های برابر برای همه شرکت‌های بزرگ یا کوچک یکی از مزایای مهم رقابتی، بازاریابی دیجیتال می‌باشد. زمانی که فقط شرکت‌های بزرگ با ثروت بیشتر و تبلیغات پر هزینه می‌توانستند بیشترین سهم بازار و تاثیر بر مخاطبان خود را داشته باشند، گذشته است. این تاثیر بزرگ بیشتر در کسب و کارهایی به چشم می‌آید که با سرمایه گذاری کمتر برای انجام تبلیغات، سود بیشتری را بدست می‌آورند. برای شرکت‌های کوچکتر، ابزارهای دیجیتالی متعددی وجود دارد که می‌توانند از معیارهای مشابه سازمان‌های بزرگ استفاده کنند.ابزار‌های دیجیتال، با توجه به تمام تحولاتی که در بخش بازاریابی ایجاد کرده‌اند، در عین حال تقاضا برای شغل تا آنجا که به بازاریابی دیجیتال مربوط می‌شود را افزایش داده‌اند.

اگر شما گزینه‌ای بزرگ و گران‌ قیمت برای سرمایه گذاری در بازاریابی سنتی در نظر دارید، بازاریابی آنلاین حتی با قیمت بسیار پایین همین کارآیی را تضمین می‌کند. همچنین روش بازاریابی دیجیتال شما را قادر به ارزیابی ترافیک وب سایت خود می‌کند و در هر زمان به شما این امکان می‌دهد تا استراتژی‌های خود را دوباره ایجاد کنید.

نرخ افزایش کاربرانی که به اینترنت دسترسی دارند و نیز مشاغل مربوط به بازاریابی دیجیتال بسیار زیاد بوده است و این شانس رسیدن به دیدگاه‌هایی که شما برنامه ریزی کرده‌اید را برای شما افزایش می‌دهد. با استفاده از تکنولوژی رسانه‌های دیجیتال می‌توانیم مشتری مناسب را برای محصولمان هدف قرار دهیم. به عبارت دیگر ما می‌توانیم کسانی را که مایل به خرید محصول هستند را بر اساس آمار و اطلاعات مختلف مانند آنچه که آنها می‌خورند، سن، جنسیت، درآمد و حتی مکان‌های آخرین بازدید آنها، پیش بینی کنیم. به عنوان مثال، وقتی مشتری یک تبلیغ در یک وبسایت را برای ۲۰ ثانیه باز کرد، نشان می‌دهد که او در مورد این محصول کنجکاو شده است. دفعه بعد که از وب سایت بازدید می‌کند، بازاریابان می‌توانند این تبلیغات را به چیزی تبدیل کنند که این فرد یک مشتری شود مانند تخفیف، پیشنهاد یا حتی یک جایزه که بتواند او را برای خرید محصول جذب کند. این به عنوان یک بازخورد یا یک رویکرد بسیار هوشمند برای بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود.

ایجاد تصویر خوب از نام تجاری در ذهن مشتریان بسیار مهم است، زیرا براساس مطالعات، ذهن یک فرد عادی، سه برند اصلی را جذب می کند، بنابراین مشتری باید یک نام تجاری خوب برای رقابت در بازار انتخاب کند و این محصول باید به خوبی طراحی و بروز گردد و مورد نیاز مشتریان باشد.

بازاریابی آنلاین سود حاصل از فروش محصول و نیز آگاهی شما را از نحوه فروش محصولات افزایش می‌دهد، زیرا در سراسر جهان کانال‌های بازاریابی آنلاین در بالاترین سطح دسترسی مخاطبان قرار دارند. در نتیجه، کسب و کار خود را به صورت آنلاین افزایش خواهید داد و به افزایش فروش محصول دست می‌یابید.

اگر تبلیغات خود را در یک روزنامه قرار دهید، شما حتی نمی‌دانید چه کسی تبلیغات شما را می‌بیند یا پیگیر می‌شود. با بازاریابی دیجیتال شما ۱۰۰٪ مشتری واقعی را هدف قرار می‌دهید، بنابراین محصول شما سودآور خواهد شد و شما به افراد بیشتری دست خواهید یافت.

بطور خلاصه مواردی که در بالا ذکر شده در پنج دسته زیر قرار می‌گیرند:

۱. هزینه

تبلیغ در روزنامه‌ها، تیزرهای تلویزیونی و امثال این‌ها، کلی هزینه دارند. اما از سوی دیگر، تبلیغات آنلاین چیزی است که حتی کارآفرین‌های جوان هم می‌توانند با کمی پس انداز، از پس هزینه‌هایش بر آیند. بنابراین، به واسطه‌ی هزینه‌های معقول آنلاین مارکتینگ، حتی کسانی که هنوز به مدرسه می‌روند هم می‌توانند استارتاپ خود را راه بیندازند. این پدیده، به گسترش دامنه‌ی ورود به بازار تبلیغات کمک می‌کند، چرا که هر مقدار بودجه‌ای را پوشش می‌دهد.

۲. نتایج بلادرنگ

دیجیتال مارکتینگ، از آنجایی که می‌تواند به سرعت نتیجه دهد، نسبت به بازاریابی سنتی بسیار پیشگام‌تر است، این در حالی است که برای مشاهده‌ی نتایج بازاریابی سنتی، باید زمان زیادی صبر کنید. در دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید همه چیز را به سادگی اندازه گیری کنید و زیر نظر داشته باشید، از تعداد بازدید کنندگان گرفته، تا نرخ تبدیل بازدید به مشتری، شلوغ‌ترین زمان روز، و نرخ دفع کاربر.

۳. جلب‌توجه سریع‌تر

به دلیل اینکه بازاریابی دیجیتال به سرعت نتیجه بخش است، خیلی سریع هم جلب توجه می‌کند. اگر هم چنین نشد، حداقلش این است که به سرعت خواهید فهمید که یک جای کار می‌لنگد و قسمتی از کار را به درستی انجام نداده‌اید. بدین ترتیب در این مورد، رقابت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی غیر منصفانه است، چرا که در بازاریابی سنتی کلا چنین امکانی نخواهید داشت.

همچنین در بازاریابی دیجیتال، زنجیره‌ای از امکانات نظیر به اشتراک‌گذاری یا قابلیت ارسال نظرات وجود دارد، که کمک می‌کند در هر ثانیه به بخش جدیدی از مشتریان بالقوه دست یابید.

۴. درگیری بیشتر

در بازاریابی سنتی واقعا نمی‌توانید با مخاطب هدفتان تعاملی برقرار کنید. بنابراین، قبل از اینکه بخواهید قدم بعدی را برنامه ریزی کنید، ناچارید تا زمان برگشتن واکنش‌ها منتظر بمانید. و این، یک فرایند طولانی و خسته کننده است.

اما بازاریابی دیجیتال، به شما کمک می‌کند تا بلافاصله مخاطب خودتان را درگیر کار یا سوال یا رفتاری کنید که می‌خواهید. می‌توانید بدون معطلی با یک مشتری واقعی در مورد برند یا شرکتتان چت کنید و او را به چالش بکشید. البته این کار برای شما هم کمی هزینه‌بر است. یا باید وقت بیشتری بگذارید، یا اینکه یک تیم روابط عمومی را نیز به هزینه‌های بازاریابی خود اضافه کنید.

۵. تجزیه و تحلیل آسان

به لطف بازاریابی دیجیتال، اندازه گیری تلاش‌های مارکتینگی شما خیلی سریع و آسان شده است. می‌توانید به سرعت از طریق ابزارهایی مانند Google Analytics متوجه شوید که کدام استراتژی جواب می‌دهد و کدام نه. حتی می‌توانید ترافیک ورودی به وب‌سایت خود، نرخ تبدیل بازدید به مشتری، درصد مخاطبینی که علاقمند به خدمات شما هستند، بانس ریت (Bounce rate) و… را هم بدون هیچ زحمتی مشاهده کنید.

مواردی که ذکر شد، همگی نشان از نابرابر بودن رقابت بین بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال داشتند. رقابتی که آنلاین مارکتینگ با اختلاف فاحشی از آن پیروز خارج می‌شود.

معایب بازاریابی اینترنتی

با این‌که اینترنت موجب تسهیل فرایند بازاریابی شده است، بدون چالش هم نیست. این موارد عبارت‌اند از:

  • کسب و کار شما وابسته به مشتریانی خواهد بود که تعامل زیادی در فضای اینترنت دارند. اگر کسب و کار شما آنلاین نباشد، این روش بازاریابی چندان مؤثر نخواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، با افزایش مداوم کاربری اینترنت، در نتیجه بین همه مشتری‌ها رواج پیدا می‌کند.
  • این روش به زمان زیادی نیاز دارد. محتوا به صورت مستمر باید تولید، ویرایش، تأیید و منتشر شود. به نظرات پاسخ داده شود و از سایت‌ها و صفحات مراقبت شود. به همین سبب وجود شبکه‌های اجتماعی نیز زمان زیادی را صرف خود می‌کنند.
  • هویت برند شما در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و فروم‌ها می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. بازاریابی آنلاین موفق، نیاز به هماهنگی در تمام سطوح دارد.

مقایسه بازاریابی دیجیتال و سنتی:

برای آن که دیدی دیجیتالی داشته باشیم و از روش‌های نوین دیجیتال برای بازاریابی استفاده کنیم، باید تمام تفکرات و اصول روش‌های گذشته را از ذهن خود پاک کنیم و به جای آن‌ها اصول نوین زیر را در ذهن خود پرورش دهیم:
موضوع اول، تطابق مخاطب هدف با خدمات یا محصولات کسب‌و‌کار‌ها:
در روش‌های سنتی بازاریابی: مخاطبانی را به عنوان هدف تعریف می‌کردند، که هیچ تطابقی با تولیدات یا خدمات کسب‌و‌کارها نداشتند.برخی از این روش‌ها نیز مخاطبان را در زمان نادرستی هدف قرار می‌دادند. روش‌های نوین که بر دیجیتال بودن تکیه دارند بسیار کارآمد و تاثیر‌گذار هستند.این روش‌ها به گونه‌ای تعریف شده‌اند که مخاطبانی که با محصولات تطابق دارند را هدف‌گذاری می‌کنند. در زمانی مناسب نسبت به جذب آنان اقدام می‌کنند.

موضوع دوم، افزایش سطح تبلیغات:
در روش‌های سنتی بازاریابی: افزایش سطح تبلیغات در شیوه‌های سنتی هزینه‌های هنگفتی را ایجاد می‌کند.
دراصول نوین بازاریابی: تعداد رسانه‌های دیجیتال بسیار زیاد است. اما قدرتمندترین روش رشد تبلیغات دیجیتال، روش افزایش سطح تبلیغات دیجیتال به صورت دهان به دهان است که به نسبت هزینه بسیارکمی را به همراه دارد. با این حال استفاده از این روش نیاز به دقت، ظرافت و تخصص دارد. همچنین یادآوری این نکته ضروری است که این روش، راه موفقیت شما را به صورت کامل هموار نمی‌سازد.

موضوع سوم، عمل انجام شده:
در روش‌های سنتی بازاریابی: روش‌های سنتی بیشتر بر این اصل پایه‌گذاری شده ‌بودند که افراد را برای تصمیم‌گیری نسبت به انجام کاری تشویق می‌کردند، تشویق به اندیشیدن برای خرید.
در اصول نوین بازاریابی: روش‌های نوین دیجیتال، بر خلاف روش‌های قبلی، افراد را به طور مستقیم افراد را در موقعیت انجام کار یا همان عمل انجام شده، قرار می‌دهند

موضوع چهارم،کم کردن درد انتظار:
روش‌های نوین دیجیتالی از طریق سایت‌ها در کمتر از ۱۰ ثانیه اطلاعات بیشماری از محصولات را در اختیار افراد می‌گذارند. همانطور که می‌دانید در حوزه بازاریابی نگه‌داشتن افراد در انتظار امری اشتباه است.

موضوع پنجم، طبقه‌بندی و تحلیل اطلاعات:
در روش‌های سنتی بازاریابی: طبقه‌بندی اطلاعات در نظر بازاریابان سنتی مفید است، ولی رمزنگاری این اطلاعات ممکن است باعث فلج شدن بخش‌های بازاریابی شرکت‌ها شود.
در اصول نوین بازاریابی:در روش‌های نوین دیجیتال، داده‌ها به خوبی تحلیل می‌شود. پس برای تحلیل و طبقه بندی داده‌ها طبق روش نوین بسیار هوشمندانه عمل کنید.

موضوع ششم، طراحی یک روش ثابت:

استفاده رسانه‌های دیجیتال در ۲۰ سال آینده به سرعت به تکامل خود ادامه می‌دهند. پس زمان زیادی را برای تجزیه و تحلیل روش خود صرف نکنید. بازاریابان در برنامه‌ریزی بازاریابی خود نیاز به یک روش ثابت ذهنی دارند.

موضوع هفتم، نقطه پایان بازاریابی سنتی نقطه آغاز بازاریابی نوین است.

درروش‌های سنتی بازاریابی: در محیط سنتی بازاریابی، تمام سعی و تلاش بازاریابی در نهایت منجر به ارایه یک مدل نمونه از محصول به مشتری می‌شد.

در اصول نوین بازاریابی: در روش نوین دیجیتال مارکتینگ ما می‌توانیم به صورت مستقیم تبلیغات کنیم . ارایه تست و نمونه محصول در این روش می‌تواند نقطه آغاز ما باشد و بر خلاف روش‌های سنتی این نمونه دهی‌ها نقطه پایانی تبلیغات نیستند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست بلکه پشتیبانی مشتری تازه راه ارتباط با مشتری و تبدیل آن به یک مشتری وفادار را باز می‌کند.

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها