ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 3
  • 52
  • 265,064
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

میزان رشد وسهم بازار اینترنتی در ایران

خرید اینترنتی

بازار اینترنتی با ظهور اینترنت و گسترش آن، به سبک زندگی ما وارد شده‌. به کمک اینترنت ارتباطات ساده‌تر شده و بدون رفت‌وآمد می‌توان بسیاری از امور را انجام داد. یکی از اموری

که با فراگیری اینترنت سبک تازه‌ای به خود گرفته، خرید است. تغییر سبک زندگی، تسهیل دسترسی به اینترنت، مواردی مانند ترافیک، گرانی سوخت، آلودگی هوا، فاصله های زیاد برای رسیدن به مراکز خرید، عواملی هستند که به رونق بازار خرید و فروش های اینترنتی کمک کرده است. در کنار این مسایل ارایه مشوق هایی از جمله اعمال تخفیف روی برخی محصولات خاص، هدایت خریدار به سمت برخی محصولات با شیوه های جدید تبلیغ، حذف کانال واسط، فقدان محدودیت برای فروش محصولاتی در یک حوزه خاص و مهم تر از همه بازار انحصاری داخل برای آنها، فروشگاه های اینترنتی را به رقیبی جدی برای فروشگاه های سنتی تبدیل کرده است.

بازار اینترنتی و خرید از آن در ابتدا در آمریکا، چین و برخی از کشورهای اروپایی آغاز به کار کرد اما اکنون در بسیاری از کشورها بازار‌های اینترنتی مختلفی راه‌اندازی شده است که در این میان فروشگاه‌های اینترنتی همچون آمازون، ای‌بی و علی‌بابا و…به شهرت جهانی دست‌یافته‌اند.

بازار اینترنتی در ایران

بازار اینترنتی در ایران نیز همانند سایر کشورها با گسترش اینترنت و افزایش سرعت و سهولت دست‌یابی به آن، وب‌سایت‌های اینترنتی بسیاری راه‌اندازی شده که در میان آن‌ها فروشگاه‌های اینترنتی مشهور و فراوانی مانند دیجی کالا، بامیلو، شیکسون، مدیسه، چاره، زنبیل، کیمیا آنلاین، تهران کالا، فینال، البسکو وجود دارند.

با این حال، در ایران توجه چندانی به این نوع از تجارت نشده باشد. دلایلی همچون زیرساخت های مخابراتی و بانکی از یک سو و عدم اعتماد مخاطبان به فروشگاه های مجازی و کمبود فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک از سوی دیگر از جمله عوامل عدم اقبال تجارت اینترنتی در ایران عنوان می شود. عامل مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، نحوه اطلاع‌رسانی به مشتری است. همچنین به روز بودن، دقیق بودن و کامل بودن اطلاعاتی که از محصولات یک فروشگاه آنلاین به مشتری ارائه می‌شود، عامل موفقیت یا شکست یک وب‌سایت فروش آنلاین خواهد بود. اجتناب از کلی‌گویی و جملات اغواکننده و تمرکز بر ارائه اطلاعات صحیح از محصول، از عوامل اعتماد مخاطب و تمایل به خرید اینترنتی خواهد بود.

هرچند گرایش کاربران ایرانی به خرید از بازار اینترنتی کم‌کم در حال افزایش است اما طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از هر ۵ فروشگاه اینترنتی ۳ مورد از آن‌ها شکست می‌خورد (!) که این مسئله نشان‌دهنده این موضوع است که عموم مردم به خرید اینترنتی گرایش نداشته و هم چنان خرید از فروشگاه‌های سطح شهر به‌صورت سنتی را به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی ترجیح می‌دهند. به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز،با توجه به گسترش آگاهی مردم از خرید آنلاین و سهولت در انجام کارها دلایل بسیاری را می‌توان برای استقبال اندك مردم از خرید و فروش اینترنتی برشمرد چرا که بسیاری از افراد کشور ما از وجود چنین فروشگاه هایی اطلاع ندارند البته آنهم به دلیل این است که برای بازار اینترنتی تبلیغ شایانی صورت نگرفته و یا تبلیغات اینترنتی جدی صورت نمی گیرد. البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل درب منزل یا گارانتی برگشت وجه، سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیش‌بینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی به تدریج جای خود را در میان خریداران پیدا کنند.

بازار اینترنتی

مشکلات حوزه کسب و کار اینترنتی در ایران

به طور کلی مشکلات عمده ای که در حوزه کسب وکار اینترنتی وجود دارد، عبارت است از:

۱- تعداد زیاد کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند.

۲- بالابودن هزینه شبکه های توزیع کالادر ایران (برآوردی که می کنند ۵۰ درصد از هزینه کالادر کشور به خاطر هزینه توزیع است و این، درصد خیلی بالایی را به خودش اختصاص داده است).

۳- نبود نظام طبقه بندی شناسایی کالا و خدمات.

۴- نبود آمار و اطلاعاتی که به شکل کارآمدی این نظام توزیع کالا را مدیریت کند.

هرچند پای تجارت الکترونیکی هنوز در کشور ما همچنان در بخش های زیادی می لنگد اما حالا دیگر بازارهای اینترنتی رقبای جدی بازار سنتی به خصوص در کالاهای دیجیتالی محسوب می شوند تا آنجا که دیگر در تحلیل کسادی بازار فیزیکی این محصولات، سهم قابل توجه فروشگاه‌های اینترنتی جای بسیاری از عوامل دیگر را پر می‌کند.

بازار اینترنتی

به گزارش دنیای اقتصاد در سال ۸۷ تنها ۴۹۴ فروشگاه در سطح کشور وجود داشت که این تعداد در سال ۸۸ به ۱۶۷۱ فروشگاه و در سال ۸۹ به ۳۶۰۰ فروشگاه و در سال ۹۰ نیز تاکنون در مجموع ۷۲۰۰ فروشگاه به شکل خصوصی در حال فعالیت مشترک با پست هستند. هم‌اکنون نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ فروشگاه اینترنتی در کشور وجود دارد که با پست در حال همکاری بوده که این تعداد با توجه به آمارهای موجود سالانه با رشد تصاعدی روبه‌رو هستند. ارائه راهکارهای مختلف در شیوه پرداخت پول کالا و همچنین مشوق هایی که از سوی شرکت پست و یا حتی برخی از این فروشگاه‌ها صورت گرفته است باعث شده تا در سال‌های اخیر به این حوزه از کسب و کار مجازی نیز توجه ویژه‌ای شود. طبق آمار پایگاه اطلاع رسانی دولت، تا پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۵ هزار فروشگاه اقدام به اخذ نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت کرده‌اند. درآمد این تعداد فروشگاه‌های اینترنتی فقط از طریق پرداخت درگاه بانکی و بدون احتساب گزینه پرداخت در محل که برای بسیاری از آن‌ها فعال است، تا پایان سال گذشته (۱۳۹۵) بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورده شده است.

همچنین آمارها حاکی از آن است که بیش از ۲۰ هزار فروشگاه اینترنتی در تهران فعالیت دارند. تنها در سال ۲۰۱۵، ارزش فعالیت های تجاری این فروشگاه ها از رقم ۱۷٫۴ میلیارد دلار گذشت. این رقم در حالی است که اکثر جمعیت ایران هنوز متقاعد نشده اند که به صورت آنلاین خرید کنند. برآوردها نشان می دهد که خرید آنلاین ایرانی ها از فروشگاه های اینترنتی سالانه به طور متوسط ۶۰ درصد افزایش می یابد.

موفقیت در کسب و کار اینترنتی

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها