ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 2
  • 52
  • 265,074
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

وب سایت یا اپلیکیشن، کدام بهتر است؟

وب سایت یا اپلیکیشن موبایلانتخاب وب سایت یا اپلیکیشن موبایل، دوراهی انتخاب برای افرادی است که قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین و یا توسعه کسب و کارشان را در بستر اینترنت دارند. مقاله زیر ترجمه ی مقاله‌ای با همین موضوع است که توسط جیسون سامرفیلد تدوین گردیده است. لازم به توضیح است که در این مقاله هر کجا نام ”وب سایت” آمده است، منظور وب سایتهای ریسپانسیو(پاسخگو)‌ هستند که سازگاری کامل برای مرور در موبایل را دارند.

اگر شما قصد دارید تلفن همراه را در کسب و کار مجموعه‌ی خود دخیل کنید، یکی از اولین مواردی که احتمالا ذهن شما با آن مواجه می‌شود این  است: وب سایت یا اپلیکیشن، کدام گزینه‌ی مناسب‌تری است؟ شاید هر دو؟ در نگاه اول وب سایت و اپلیکیشن موبایل بسیار نزدیک به هم به‌نظر می‌رسند. و تعیین اینکه کدام‌یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است، به بستگی به عوامل متعددی دارد. عواملی از جمله: هدف اصلی شما از این‌کار، جامعه‌ی هدف شما، میزان بودجه و بسیاری پارامترهای اثر گذار دیگر.

تفاوت بین یک وب سایت و اپلیکشن موبایل چیست؟

سیستم عامل های موبایلبرای اینکه بتوانید تفاوت‌های بین یک وب سایت یا اپلیکیشن را ارزیابی کنید، ابتدا لازم است تفاوت‌های کلیدی بین این دو را بدانید. تفاوتی نمی کند وب سایت یا اپلیکیشن،هر دو از طریق گوشی‌های هوشمند مانند iphone, android, blackberry و تبلت‌ها قابل دسترسی هستند.

شما با دسترسی داشتن به اینترنت از طریق WiFi و یا ۳G یا ۴G می‌توانید اقدام به باز کردن وب سایت نمایید. در حال حاضر تمامی توسعه دهندگان وب در تلاش برای ایجاد وب سایت‌هایی هستند که نه تنها برای تلفن‌های موبایل که با هر گجت دیگری در ابعاد نمایش متفاوت سازگاری داشته باشد.

شما از طریق وب‌سایت می‌توانید محتوای متنی، اطلاعات، تصاویر و ویدئو را نمایش دهید. همچنین وب‌سایت‌ها می‌توانند ویژگی‌های خاص تلفن همراه مانند ”کلیک کردن برای برقراری تماس” و یا نقطه یابی جغرافیایی بر اساس نقشه را به شما ارایه کنند.وب سایت ها و اپلیکیشن ها هر دو از طریق تلفنهای همراه قابل دسترسی هستند

اپلیکیشن‌های موبایل برنامه‌های واقعی هستند که بر روی دستگاه تلفن همراه دانلود و نصب می‌شوند. هر کاربر با توجه به سیستم عامل تلفن همراه خود، می‌بایست برنامه‌ را از یکی از فروشگاه‌های نرم افزار مربوط به اپلیکیشن‌ها مانند app store, google play و … دانلود نماید. برنامه‌های موبایل به دو صورت اجرا می‌شوند. در حالت اول ممکن است برنامه به‌نحوی طراحی شده باشد که در حین اجرا و کار با برنامه با اتصال از طریق اینترنت به سرور و یا سایت خاصی، اطلاعات مورد نظر شما را بر روی نرم افزار بارگذاری نماید. در حالت دوم، همه‌ی اطلاعات می‌تواند به صورت یکجا و در حین نصب بر روی موبایل شما قرار داده شود و برای استفاده‌های بعدی نیازی به اتصال اینترنت نداشته باشید.

وب سایت یا اپلیکیشن کدام بهتر است؟

هنگامی که قصد تصمیم‌گیری بین وب سایت یا اپلیکیشن را دارید، انتخاب مناسب‌ترین گزینه قطعا به هدف نهایی شما بستگی‌ دارد. به فرض مثال اگر قصد ایجاد یک بازی تعاملی را دارید احتمالا اپلیکیشن بهترین گزینه‌است. اما اگر هدف شما ارایه‌ی محتوایی به مخاطبتان است، احتمالا طراحی وب‌سایت بهترین گزینه است. گاهی ممکن است به این نتیجه برسید که هر دو را داشته باشید. ولی داشتن اپلیکیشن موبایل بدون وب سایت کاملا بی‌فایده است.

مزایای یک وب سایت در قیاس با اپلیکیشن موبایل

اگر اهداف شما عمدتا مربوط به برقراری ارتباطات و بازاریابی و یا موارد عمومی مانند اطلاع رسانی است، اولین گام عملی در موفقیت استراتژی شما وب سایت است. دلیل این سخن آن است که وب سایتها دارای مزایای ذاتی مانند قابلیت دسترسی گسترده، سازگاری و هزینه‌ی پایین‌تر ، نسبت به اپلیکیشن‌ها هستند.

وب سایت ها به سرعت در دسترسنددسترسی سریع: وب سایت ها فورا در دسترس هستند

یک وب سایت به سرعت در تمامی تلفن‌های هوشمند مانند آیفون، اندروید، بلک‌بری و غیره در دسترس است. برای این کار نیاز به هیچ اقدامی جز وارد کردن لینک مربوطه در مرورگر نیست. ولی اپلیکیشن‌ها نیاز به دانلود و نصب توسط کاربر دارند که این مانع مهمی برای تبدیل تعامل اولیه به عمل توسط مخاطب است.

سازگاری بالا: وب سایت‌ها با همه‌ی دستگاه‌ها سازگاری دارند

کاربران هر نوع دستگاه تلفن همراه می‌توانند به سادگی به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و این درحالیست که برای اپلیکیشن نیاز به تولید نسخه‌های متفاوت سازگار با سیستم‌عامل‌های موبایل است. علاوه بر این آدرس‌های اینترنت به راحتی از طریق سایر فن آوری‌ها مانند پیامک،  QR Code و NFC قابل تبادل هستند.

ارتقا: وب سایت ها  میتوانند به سرعت به روز شوندوب سایتها به سرعت به روز میشوند

یک وب سایت بسیار پویاتر از یک اپلیکیشن برای به روزرسانی محتواست. هنگامی که شما بخواهید اطلاعات یک وب سایت را به روز کنید این کار به سادگی امکان پذیر است. پس از ویرایش و به روزرسانی تغییرات، نتایج آن در هرکجا قابل مشاهده است. در صورتی که در اپلیکیشن‌ها کاربران مجبورند جهت مشاهده‌ی آخرین تغییرات، برنامه‌های خود را به روز کنند.

قابلیت جستجو: وب سایت‌ها را میتوان به راحتی یافت

پیدا کردن وب سایت‌ها از طریق جستجو و یا دایرکتوری‌ها به شدت آسان است. و این در حالی است که هنگامی که از یک اپلیکشن استفاده می کنید، عمدتا تنها منبع دسترسی به آن نرم افزار بازار سیستم عامل هاست و این موضوع سبب می‌گردد  احتمال پیدا کردن مخاطب جدید از طریق جستجو در اینترنت برای اپلیکیشن شما به شدت کاهش پیدا کند. این هم یکی دیگر از پارامترهای تصمیم گیری پیرامون سئوال وب سایت یا اپلیکیشن

وب سایت به راحتی قابل اشتراک گذاری است

بررسی قابلیت اشتراک گذاری: وب سایتها به راحتی توسط مالکان و یا کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند.

اشتراک گذاری یک وب سایت از طریق یک لینک ساده که می‌تواند از طریق ایمیل، اس ام اس، شبکه‌های اجتماعی و … به اشتراک گذاشته شود، صورت می‌پذیرد. و این درحالی‌است که یک اپلیکیشن به این سرعت قابلیت اشتراک‌گذاری ندارد.

قابلیت دسترسی: وب سایت‌ها همواره دسترسی گسترده‌ای در بین کاربران دارند.

از آنجا که یک وب‌سایت در تمامی سیستم‌عامل‌ها قابل دسترسی است  و می‌تواند به آسانی در بین کاربران و موتورهای جستجو به اشتراک گذاشته شود، قابلیت دستیابی آن بسیار بیشتر از یک اپلیکیشن است.

بررسی طول عمر: وب سایت‌ها در تلفن همراه قابل حذف نیستندوب سایت ها قابل حذف از تلفن همراه نیستند

بر اساس برخی از تحقیقات میانگین عمر یک اپلیکیشن بر روی موبایل کمتر از ۳۰ روز است. اینکه آیا برنامه‌ی شما به چه میزان منحصر به‌‏فرد و یا مفید است و چه طول عمری بر روی موبایل دارد، سئوال مهمی است. در صورتی که وب‌سایتها همیشه برای مراجعه کاربران در دسترس هستند.

وب سایت در موبایل میتواند همان اپلیکیشن شما باشدوب سایت در تلفن همراه می‌تواند یک اپلیکیشن باشد!

وب سایت‌ها می‌تواند مبتنی بر پایگاه‌داده باشند و بسیار شبیه به اپلیکیشن‌ها عمل کنند. یک برنامه تحت وب می‌تواند جایگزین عملی برای اپلیکیشن‌ باشد.

زمان و هزینه: پیاده‌سازی وب‌سایت‌های تلفن همراه، سریع‌تر و ارزان‌تر است.پیاده سازی وب سایت ارزان تر و سریعتر از اپلیکیشن موبایل است

توسعه یک اپلیکیشن موبایل نیاز به زمان بیشتری نسبت به طراحی وب سایت دارد و طبیعتا هزینه ی بیشتری را هم در بر خواهد داشت، مخصوصا اگر شما نیاز به پیاده‌سازی اپلیکیشن موبایل در سیستم‌عامل‌های مختلف داشته باشید. با بررسی این مورد نیز در پاسخ به سئوال وب سایت یا اپلیکیشن میتوان به صراحت اظهار نظر کرد.

هزینه پشتیبانی و نگهداری:

سرمایه گذاری برای اپلیکیشن موبایل با را‌ه اندازی اولیه تمام‌ نمی‌شود. پشتیبانی و حفظ اپلیکیشن مربوط به ارتقا، تست، مسایل مربوط به سازگاری و توسعه … ، بسیار گران‌تر از هزینه طراحی یک وب سایت است و در زمان بیشتری را نیز می‌طلبد.

وب سایت یا اپلیکیشن موبایل چالش اصلی ما در این مقاله بود که با توجه به توضحیات بالا و بررسی مزایای بعضا ذاتی وب سایتها، شما هم اکنون بسیار راحت تر می توانید نسبت به انتخاب گزینه مناسب تر اقدام کنید. ناگفته نماد که جدای از جدال بر سر انتخاب وب سایت یا اپلیکیشن مویایل، این اصل را از یاد نبرید که به هر حال شما مجبور به ورود و استقرار در بازارهای دیجیتیال هستید.

چه موقع استفاده از اپلیکیشن موبایل به جای وب سایت ضرورت پیدا می کند؟چه موقع داشتن یک اپلیکیشن معنا پیدا می‌کند؟

با وجود بسیاری از مزایای ذاتی وب سایت، برنامه‌ها هنوز هم بسیار محبوب هستند و تعدادی از سناریو‌های خاص وجود دارد که بهترین راهکار برای آن اپلیکیشن موبایل است:

بازی‌های تعاملی: تقریبا همیشه بهترین انتخاب برای angry birds استفاده از اپلیکیشن است(حداقل با پیش‌بینی فعلی ما از آینده این تکنولوژی‌ها)

استفاده منظم / شخصی سازی: اگر مخاطبان شما، قصد استفاده شخصی و منظم را دارند اپلیکیشن یک گزینه‌ی منطقی است. از جمله این سناریوها می‌توان به Evernote اشاره کرد.

محاسبات متمرکز  یا گزارشات: اگر شما نیاز  به انجام محاسبات پیچیده و یا دریافت گزارش و یا نمودار دارید، برنامه موبایل گزینه‌ی مناسبی است.

دسترسی به منابع موبایل: مرورگرهای موبایل به صورت فزاینده‌ای توابعی از تلفن همراه مانند، اس ام اس، کلیک برای تماس، GPS و … را دسترسی دارند. با این حال اگر شما نیاز به دسترسی به دوربین کاربر یا منابع دیگر دارید، اپلیکیشن موبایل راهکار شماست.

عدم اتصال به اینترنت: در صورتی که شما می‌خواهید کاربرانتان بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، استفاده از    اپلیکیشن منطقی‌ است.

اگر در  اجرای یک پروژه، می‌خواهید از بازگشت بهینه سرمایه‌گذاری خود اطمینان حاصل کنید و جهت جلوگیری از هزینه‌های اضافی و بی فایده، بهترین گزینه طراحی یک وب سایت است

نتیجه گیری:

همانگونه که استفاده از تلفن همراه در سراسر جهان رشد می‌کند، پرسش ”وب سایت یا اپلیکیشن” برای مجموعه‌هایی که خواهان حضور در تلفن همراه هستند، بسیار موجه خواهد بود. اگر اهداف شما در استفاده از تلفن همراه توسط مخاطبانتان، در زمینه بازاریابی و یا ارایه محتواست و قصد دارید که در موتورهای جستجو یافت شوید، پس طراحی وب سایت، انتخاب گزینه‌ی منطقی است.

از طرفی اگر هدف شما، ارایه یک تجربه‌ی کاربری (UX) می باشد که بیشتر شبیه بازی طراحی شده و یا نیاز به دسترسی به منابع تلفن همراه کاربر را دارید، احتمالا اپلیکیشن گزینه منطقی‌تری است.مهم است به یاد داشته باشید که یک وب سایت  یا یک اپلیکیشن، الزاما به تنهایی گزینه‌های کاملی نیستند. بعضی از سازمان‌ها از هر دوی آن‌ها استفاده می‌کنند. در اصل همه‌ی دغدغه‌ی ما انتخاب یک ابزار مناسب برای کار ماست.

منبع: Human service Solution

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها