ارتباط با ما:

LinkedIn
Instagram

آمار بازدیدکنندگان

  • 3
  • 32
  • 265,191
  • دی ۲۷, ۱۳۹۹

کمی درباره اپلیکشن ها

اپلیکیشن های محلی(native app)

زمانی که نام اپلیکیشن موبایل را می­‌شنویم احتمالا به یک اپلیکیشن محلی برای خواندن اخبار، خرید، استفاده از شبکه های اجتماعی و… می­‌اندیشیم. یک اپلیکیشن محلی طراحی شده تا بر روی یک پلت فرم خاص مانند Apple, android, windowsphone اجرا شود.

مزیت اصلی اپلیکیشن های محلی فراهم کردن بهترین تجربه­‌ی استفاده برای کاربر است، زیرا با طراحی و توسعه­‌ی این اپلیکیشن ها برای یک پلت‌ فرم خاص عملکرد و ظاهر آن­ها بهتر می‌­شود. از معایب این اپلیکیشن ها می­‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر بخواهیم اپلیکیشن را بر روی بیش از یک پلت فرم اجرا کنیم، باید همه­‌ی مراحل طراحی و اجرا را از اول برای هر پلت فرم انجام دهیم.

Apple :ios سیستم عامل خاص محصولات Apple است و به همین دلیل ios) iphone operating system) خوانده می­‌شوند. زبان­‌های برنامه نویسی که برای ios استفاده می‌­شود objective-c و swift هستند.

Objective-c یکی از مشکل ترین زبان­­های برنامه نویسی است به طوری که حتی برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر و توسعه دهندگان حرفه­ ای وب حدود ۶ ماه زمان لازم است که در آن کاملا حرفه­‌ای شوند. در سال ۲۰۱۴ شرکت Apple زبان swing را معرفی کرد که نسبت به objective-c ساده تر است. این زبان نه تنها برای یادگیری بسیار ساده تر است بلکه طراحی شده تا سریع باشد، به طوری که طبق اطلاعات سایت Apple این زبان بیش از ۲٫۶ برابر سریع تر از objective-c است.

Android : اگر شما اپلیکیشن­‌های android توسعه می­‌دهید احتملا از زبان java استفاده می­‌کنید. Java نسبت به objective-c معمول تر و برای یادگیری ساده تر است.

اپلیکیشن های Hybrid

اپلیکیشن های موبایل Hybrid روی دستگاه ها نصب می‌­شوند و از طریق browser های وب اجرا می­‌شوند به همین دلیل جایی بین اپلیکیشن­‌های محلی(native) و اپلیکیشن­‌های وب (web app) قرار دارند.

زبانی که برای توسعه­‌ی این اپلیکیشن­‌ها استفاده می­‌شود HTML5 است. این زبان توسط موسسات بزرگی نظیر facebook ، LinkedIn ، Xero و Financial Times استفاده می­ شد و در سال ۲۰۱۲  به نظر می‌­رسید اینده­‌ی اپلیکیشن­ های موبایل است. اما در سال ۲۰۱۳ همه‌­ی این موسسات به جز Financial Times به این علت که این برنامه­‌ها به اندازه‌ی اپلیکیشن‌های محلی سریع، قابل اطمینان و ساده نبودند، استفاده از HTML5 را متوقف کردند.

از مزایای این اپلیکیشن­‌ها می­‌توان به این مورد اشاره کرد که برای پلت فرم­‌های متفاوت نیاز به توسعه و نگهداری app های متفاوت نیست و این باعث صرفه‌­جویی ۲ تا۳ برابر در زمان و کار تیمی است. به عنوان مثال facebook صدها طراح در تیم ios و صدها طراح در گروه Android خود دارد.

اپلیکیشن­‌های وب (traditional/responsive web app)

یک responsive web app برخلاف traditional وقتی روی دستگاه های مختلف باز می­شود ظاهر متفاوتی دارد. به عنوان مثال ظاهر برنامه زمانی که روی کامپیوتر اجرا می­‌شود با زمانی که بر روی گوشی هوشمند یا تبلت باز می­شود متفاوت است.

از نقات قوت web app ها می‌­توان به طراحی ساده­‌ی آن­ها و از نقاط ضعف ان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی ان­ها در به کارگیری سخت افزار دستگاه­ها مانند دوربین در گوشی های هوشمند
  • غیر جامع بودن ان­ها: این app ها تنها روی اینترنت در دسترس هستند.

اپلیکیشن‌های وب پیشرونده (progressive web app : pwa)

یک pwa ، اپلیکیشن وبی است که توانمندی­های مدرن وب را به کار می­گیرد تا تجربه­ ای مشابه استفاده از app را به کاربر ارائه دهد.

این اپلیکیشن ها نیازمندی هایی دارند که در ادامه به چند مورد ان­ها اشاره می­‌کنیم.

برای اینکه اپلیکیشن شما یک pwa به حساب آید باید:

  • پیشرو باشد ( progressive): برای هر کاربر بدون توجه به browser مورد استفاده به درستی کار کند.
  • واکنشگر باشد ( responsive): متناسب با دستگاهی که استفاده می‌­کنیم نظیر گوشی هوشمند، تبلت یا… ظاهر خود را تطبیق دهد.
  • مستقل از اتصال (connectivity independent): به وسیله­‌ی سرویس هایی پشتیبانی شود تا بتواند به صورت offline و یا با شبکه­‌های کیفیت پایین کار کند.
  • شبیه app) app-like): از ظاهر app استفاده کند تا navigation و تراکنش هایی مشابه app داشته باشد.
  • تازگی (fresh): همیشه به روز باشد.
  • امنیت بالا( safe): از طریق https ارائه ­شود که امنیت بالا را ارائه می‌­دهد.
  • قابل شناسایی( discoverable): موتور های جست­وجو قادر به شناسایی و پیدا کردن آن­ باشند.
  • قابل نصب( installable): به کاربران این امکان را می‌­دهد که appهایی که کاربردی می­دانند و زیاد استفاده می‌­کنند را روی home screen خود نگه دارند.
  • قابلیت پیوند ( linkable): به راحتی با URL قابل اشتراک گذاری باشد و نصب پیچیده­ای نداشته باشد.

فهرست
WhatsApp
ارسال
مجموعه آی تی عصرمجازی آخرین اخبار و اطلاعات عصرمجازی را به صورت سریع دریافت نمایید
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها